söndag 19 april 2020

Äggande persiko-/aprikospaj (glutenfri)

I påskas bakade jag också en god paj, vars recept jag gjorde glutenfritt.

Persiko-/aprikospaj  8–10 portioner 
Arbeta samman
130 g smör 
150 g mandelmjöl 
1 dl psylliumhusk
2 äggulor 
70 g florsocker 
½ tsk vaniljsocker 
½ krm salt 
½ tsk rivet ekologiskt citronskal till en smidig deg. Låt vila i kyl någon timme.  Sätt ugnen på 200°C (varmluft 180). Smörj en form (22–24 cm). Kavla ut degen och klä formen. Degen ska inte nå ända upp. Nagga botten med en gaffel och förgrädda i c:a 10 min.  Blanda under tiden till 
fyllning: Häll 
2 dl vispgrädde
2 dl råsocker 
1 tsk vaniljsocker 
½ krm salt 
i en kastrull. Hetta upp under omrörning.  Rör ut
1 dl Maizena
2 dl grädde
i en separat skål. När blandningen i kastrullen nästan kokar, vispa ner maizenaredningen och fortsätt vispa tills allt tjocknar rejält.  Blanda 
samman den varma krämen med
450 g kesella
i en skål. Rör ner
3 äggulor 
saft och rivet skal från en eko-citron 
Ta ut formen och sänk värmen till 175C. (Varmluft 155C.)Låt
8–10 konsererade persiko/aprikoshalvor (ca 2 brk)   rinna av ordentligt i ett durkslag.  Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet och lägg försiktigt persikorna ovanpå, med den välvda sidan uppåt. Grädda i cirka 45 min, tills fyllningen har stannat. Låt svalna och kyl innan servering.
Alla äggvitor som blev över använde jag till en marängkaka (gjorde denna vulkanbotten på 5 äggvitor) med nyskördad rabarber o det som blev över av fyllningen ovan blandad med färskmalen kardemumma och vita chokladknoppar.
Supergott båda två!

Inga kommentarer: