onsdag 20 juli 2016

Marängvulkan till Margareta

Härom dagen fick jag tips på en makalöst god tårta av min kolonigranne. Med maräng, jordgubbar och lemon-curd, det låter så gott att jag nästan började drägla när hon gav mig receptet.

Maräng
Sätt ugnen på 175° och vispa
4 ekologiska äggvitor
1 krm salt
till hårt skum. Vispa ned
2½ dl råsocker
2 tsk vaniljsocker
så längre att det smälter. Vänd ned
1 msk maizena
1 tsk ättiksprit 
Gör en ring som är ca 30 cm i diameter på ett bakplåtspapper och klicka sedan ut marängsmeten i den. Gör så en krater i mitten och dra sidorna uppåt så att de bilder en än djupare krater med spetsiga kanter. Grädda 1h 15 min under 150° och låt stå kvar i eftervärmen under ytterligare 1 h. Jag lät den stå i eftervärme över natten.


Ta ut och låt svalna innan du fyller  den med

Lemon curd som du passar på att göra under gräddningstiden. Det här är en annan variant på Lemon curd än den jag gjort tidigare i och med att den innehåller maizena. Egentligen skulle jag säkert ha kunnat göra den istället, men ville testa detta recept. Den är också fantastiskt friskt och gott istället för marmelad. 
Tvätta
3 st ekologiska citroner 
noga och torka. Riv skalet av citronerna och pressa 2 av dem. Blanda skal, citronsaft och
1½ dl råsocker 
50 g smör 
Koka upp. Sila sedan av vätskan.
Blanda ut
1 msk maizena 
med saften från din tredje citron och rör ner detta i vätskan.  Vispa samman
2 st ekologiska ägg 
2 st ekologiska äggulor   
och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud tills citronkrämen tjocknar. Häll över din lemon curd i en ren skål och låt svalna.


Vispa
grädde
och klicka i kratern ovanpå lemon curden och låt den forsa över kanterna (som lava). Tvätta och dela eller skiva så


1 l jordgubbar
och sprid ut över marängvulkanen. Jag blandade ihop lite curd o grädde i vulkanen så att det blev som lava med. Njut av mästerverket! Här kan du få en föraning...

Inga kommentarer: