måndag 4 mars 2019

Uppgraderade (glutenfria) semlor



Imorgon är det fettisdagen och dags för semlor så har uppgraderat mitt tidigare recept på glutenfria semlor med hjälp av Go’kvälls kock Gustaf Mabrouk. Han påstod sig nämligen ha utarbetat de allra godaste så gör sådana glutenfria.

Allra godaste semlorna
(laktos- och glutenfria) 10 st
Gör fördegen genom att blanda
25 g jäst för söta degar
200 g fingervarm laktosfri mjölk (2 dl)
240 g mandelmjöl (ca 4 dl)
blanda ned  
80 g råsocker
½ msk kardemumma (grovmalen)
180 g fiberhusk (ca 3 dl)
1 ägg
och blanda i 4 minuter.  Tillsätt
½ tsk salt
Blanda 1 minut. Tillsätt
80 g laktosfritt rumstempererat smör
och blanda i 2 minuter, tills du får en elastisk och smidig deg som är glansig på ytan och släpper fint från kanterna. Låt  degen vila 20-30 minuter i bunken under duk, gärna på ett varmt ställe
Sätt ugnen på 50 grader. Dela degen i 90 gramsbitar och rulla runda bullar, som läggs på plåt med papper.
För att göra semlorna hjärtformade 
använde jag pepparkaksform att
forma bollarna efter 

Låt bullatna jäsa på plåten med en plastpåse överdragen, i ugnen satt på 40°C. När bullarna tripplat i storlek, efter ca 180 min, ta ut dem o lägg under duk och höj ugnstemperaturen till 200 °C. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 6-8 minuter tills de fått en gyllenbrungul färg. Pensla bullarna med 
1 uppvispat ägg 
precis efter gräddningen. Låt bullarna bli kalla innan du lägger ihop semlan 
Vispade så
5 dl grädde
som jag vispade ihop med
200 g mandelmassa
När bullarna svalnat skar jag av ett lock. Tryckte ned mitten av bullen och spritsade mandelmassagrädden med krusig tyll. La på locket och siktade
florsocker
över. Ett annat alternativ är att göra mandelfyllningen härifrån. Smaskigt som inget annat kan jag garantera!

Inga kommentarer: