Skratt tillsammans på en skrattklubb i Mumbai, Indien 2001 Som jag berättat så är just att skratta tillsammans och att se varann i ögonen de största hemligheterna bakom att börja skratta |
Forskarna spelade upp inspelningar av människor som skrattande för nästan 1000 personer från 24 olika platser i världen. De skulle efter att ha hört skratten berätta om de uppfattade att de som skrattat ihop antingen var goda vänner eller knappt kände varann.
Det visade sig att deltagarna faktiskt lyckades "gissa" rätt oftare än om det bara varit slumpmässigt. Forskarna menar att det visar att skratt inte enbart är viktigt socialt för funktionen inom en gruppen, utan att det också ger andra möjlighet att tolka hur relationerna mellan dem ser ut.
Resultaten visade också att skratten som var mindre regelbundna i tonhöjd och intensitet oftare uppfattades som skratt vänner emellan.
Om du lyssnar på programmet här tror jag faktiskt att även du kan avgöra vilka som står varann nära och inte.
Några fler bilder från utställningen Tillbaka Till Framtiden: Temana i utställningen är ornament & crime, recycling, D I Y – do it yourself, naivism, patina, storytelling, andlighet och humor.
Do it yourself [gör det själv] som punkare och Lotta på Bråkmakargatan gjorde! Är ett av utställningens teman.Lena Alebo är historiekännaren som har fördjupat sig i livet på den skånska landsbygden och hon har plockat fram intressant allmogedesign ur museets gömmor och de har så jämförts med dagens formgivning. Allmogekonsten som växte fram här på landsbygden i och med enskiftet i början av 1800-talet, då bönderna fick det så gott ställt att de kunde skaffa tjusigare möbler än tidigare, med utsmyckningar och även anlägga trädgård, vilket blev en statussymbol samtidigt som det gjorde hemmet vackrare.
– I södra Skåne var inte möbelsnickerierna så många men däremot fanns det en gåramålare [gårdsmålare] i nästan varje by. Han gick runt och målade livet på gården och människorna som bodde där. Målningar blev ett slags varumärke för gården. Jöns Persson i Valleberga och Oskar Lindblom i Skillinge var två av de mest kända på Österlen, förklarar hon i Skånska Dagbladet.
Utställningen visar både samtida och allmoge:
– Det är dags att modernismen och funktionalismen får konkurrens av en mera hållbar och dekorationsrik design. Det har många av våra avantgardiska formgivare förstått, som Dahlqvist säger till SkD.
Utställningen visar influenser av alla möjliga slag från allmogen till modern design:
– Ornament (ovan) bannlystes redan i början av 1900-talet som något som underutvecklade infödingar sysslade med. På samma sätt dömde man ut de naivistiska gåramålerierna [gårdsmålerier] och senare de andliga influenserna. I dag är ornament, dekorationsmåleri och historieberättandet inne igen, vilket flera av våra formgivare visar prov på. Humorn är också ett viktigt inslag i designen som Dahlqvist framhåller i SkD.
"Jag tycker om att jobba med naturliga material och uppmärksammar alla detaljer. Jag älskar att skapa och arbeta med mina händer och att låta saker och ting ta tid. Jag vill upptäcka något nytt i skapandet."
Något annat skratt-relaterat är att jag hörde ett så fantastiskt Vetenskapsradion också på tisdagen om Magiska träd och heliga källor.
Min lilla ask-planta som ska bli Yggdrasil |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar