torsdag 14 april 2016

Hjärnprotes utprovad!

Helt otroligt; dagens DN rapporterar om utprovad protes för hjärnan. Jag såg det på twitter igår kväll från USA och nu tar även DN alltså upp det: "Genom avancerad teknologi har forskare kunnat utveckla ett sätt att ge [Ian Burkhart {som} är förlamad i både armar och ben efter en dykolycka] tillbaka rörelser i höger hand, handled och vissa fingrar. [Genomgående mina kursiveringar]
– Jag tycker att man kan säga att detta är ett genombrott när man för första gången på människa kan tolka signaler i hjärnan så att de kan användas för att aktivera patientens egna muskler, säger Lars Olson, professor i neurobiologi vid Karolinska institutet. till DN.
Det är så fantastiskt häftigt; mitt 3D-utskrivna konstverk Utopiskt Implantat för Framtiden som jag trodde utopiska hjärnprotes, från 2013, har nästan blivit verklighet!
Ian Burkhart har genom avancerad teknologi kunnat röra en förlamad hand.
Foto: Ohio State University Wexner Medical Center/Batelle
"I en ny studie, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature (igår), beskriver amerikanska forskare [under forskningsledare Chad Bouton, för närvarande vid Feinstein Institute for Medical Research] hur de utvecklat ett sätt att med hjälp av hjärnaktivitet kunna röra förlamade kroppsdelar. Tidigare har liknande metoder använts för att kunna röra en robotarm med hjälp av tanken, och just den här metoden har tidigare testats på apor. Men det är alltså första gången den används på en människa.
– Det är otroligt avancerad matematik och programmering, men idén är simpel. Eftersom nervcellernahjärnan finns kvar handlar det om att läsa av vad hjärnan vill. Sedan kopplar man förbi den skadade delen av ryggmärgen och skickar informationen från storhjärnebarken direkt till armens muskler, säger Lars Olson."
Utopiskt Implantat för Framtiden senast den visades på
Tjörnedala konsthall i december 2015

Där jag koncentrerat mig på den yttre visuella delen av en hjärnprotes har de alltså satsat på de mycket viktigare och mer komplexa delarna som verkligen får det att fungera. Thailändarna som trodde att mitt konstverk fungerade kan nu alltså åka till USA.
Jag är så glad för Ian Burkharts och forskarnas skull; tänk vilken bragd, i ordets rätta bemärkelse! Jag är övertygad om att de 15 månader träning som Ian Burkhart fått lägga ned kommer att visa sig vara mer än väl värt allt jobb. Det enda smolket i bägaren är att även dr Machiarinis plaststrupar rapporterades om som underverk i Nature, men det här kan inte åter vara bedrägeri.

Ovan kan du se Ian Bukhart in action!

Inga kommentarer: