lördag 23 januari 2016

Största faran med demokrati

När jag gick i mellanstadiet innehöll min klass fler tjejer än killar, som du kan se på skolfotot av klass 4 B.
Jag står längst bak som den tredje från vänster. Vi var 18 tjejer
och bara 9 killar, de var alltså bara hälften så många som vi tjejer var
När det skulle vara omröstning till Lucia lärde jag mig att den största faran med demokrati är stor spridning mot samarbete. Killarna, som bara var hälften så många som oss tjejer kom nämligen överens om att alla rösta på samma person till Lucia innan omröstningen startade. Eftersom vi tjejer var så många fler än killarna brydde vi oss inte om det, utan röstade alla efter egen övertygelse. Jag vill t o m minnas att jag, som verkligen inte var den blonda Lucia-typen fick en röst just då. 
Du anar inte den fullkomliga fasa vi slogs av när det visade sig att den Lucia-kandidat alla killar röstat på var den som vann. Just en sådan situation är vad jag fasar för när det handlar om Donald Trumps presidentkandidatur. Fast majoriteten i USA ser honom som en överdriven person som bara sprider hat riskerar de att övervinnas av dem som ändå faktiskt kommer att rösta på honom. 


Citaten ovan kommer ur DN och är från statsvetaren Robert D Putnam som varit rådgivare till USAs senaste tre presidenter. Om de kloka sprider sina röster och de mindre kloka röstar på Trump så kommer de mindre kloka troligen att vinna. Tyvärr. Hoppas därför att de kloka amerikanerna kan enas och rösta på någon enda som slår Trump istället för att sprida ut rösterna så att han får majoriteten! Det är faran med demokratier.
Trump vill framställa sig som Superman
men Superman tycker att amerika ska vara
för alla raser, religioner och nationer...
Bild lånad från www.memecenter.com
Igår rapporterades det t o m att Trump retweetat ett inlägg från amerikanska nynazister:
               Bild lånad från twitter.com/realDonaldTrump

I Storbritannien diskuterar de att förbjuda Trump inresa dit pga hans uttalanden om muslimer och drottning Elisabeth har påståtts vilja ta tillbaka USA som koloni om han väljs till president, det senare stämmer dock inte.
Bild lånad från makeourvoiceheard.com
Winston Churchill sa en gång: Det har sagts demokrati är det värsta sättet att regera bortsett från alla andra som prövats. Min förklaring till varför det finns stora faror med just demokrati kanske  kan vara till nytta också för fler?

Inga kommentarer: