lördag 2 januari 2016

Sött till både smak och utseende

2016 måste bli ett riktigt bra år! Redan 2 januari upplever jag något jag aldrig trott skulle ske för bara några år sedan, när jag bodde i Östersund.
Att smaka mina egen-odlade kiwin, som jag köpte plantan till i augusti 2014! Jag hade tänkt skörda de tre små minikiwifrukterna redan till jul, men det har varit så blåsigt att jag inte tordas gå in i växthuset av rädsla för att vinden skulle ta tag i den och förstöra den ytterligare.
Idag gick dock mina föräldrar in och skördade dem och så delade vi på dem. De var väldigt mjuka, som du kanske förstår av att fruktköttet är så mörkt. 
De är ungefär en tredjedel så stora som köpekiwi (ca dubbel krusbärsstorlek) och smakar exakt lika sött och gott!
De var helt fantastiskt söta och goda, så det var tur att de skördades idag. Annars är risken att de skulle ha blivit så gamla att de börjat surna. Makalös tajming och är så oerhört tacksam! Plantan tappar nästan alla löv på vintern, men frukten satt kvar, som synes på bilden ovan.
 Tänk att jag redan mitt första år som kolonist fått skörda både nektariner och kiwi. Det är så fantastiskt att jag nästan måste nypa mig själv.

Inga kommentarer: