fredag 31 juli 2015

Äkta Gammaldags Jordgubbsglass

Igår såldes det ut skåneodlade jordgubbar riktigt billigt på torget. Troligen eftersom de var kvar sedan dagen innan och därför var lite mosiga.
När jag kom från gymmet i morse fick man betala 25:- för 2 liter, så jag köpte det för att dels frysa in för att kunna njuta av i vinter och dels för att göra egen jordgubbsglass. Jag köper nämligen sällan just jordgubbsglass eftersom den aldrig smakar äkta vara,
Så här gör jag den:
Äkta Gammaldags (laktosfri) Jordgubbsglass  4 port
Vispa
3 dl (laktosfri)grädde 
1 tsk Äkta vaniljpulver alt. Skrapet ur ½ vaniljstång
Vaniljfröna syns tydligt när man använder äkta vanilj
Vispa även
3 äggulor 
½ dl florsocker
Pösigt i en annan bunke. Blanda  försiktigt ned
1 liter rensade och mosade jordgubbar (om du bara vill ha äkta vaniljglass struntar du i dem. Andra bär går givetvis också bra!)
(1 tsk citruslikör)
marmorerat med mosade jordgubbar 
I glassmaskin: Kör sedan i glassmaskin tills glassen är krämig.  
I frys: Vid frysning i vanlig frys ska glassen röras om en gång var 30 minut tills glassen blivit krämig. Avnjut med åtminstone en jordgubbe på!
När jag sedan gick förbi torget efter lunch såldes jordgubbarna för 10:-/l, så då köpte jag ännu en och ringde och tipsade Maja om det. Hon var dit först efter att ha slutat jobba, strax före 17 och då höll de på att stänga ståndet. Då fick hon, som trogen kund, drygt 20 l gubbar som annars skulle ha slängts!
Själva glassmeten är väldigt god med!

Inga kommentarer: