tisdag 2 september 2014

Den stora trädgårdsfesten

Sofiero har det varit Den stora trädgårdsfesten i helgen (29 - 31 aug). Dessvärre har inte vädret varit på festhumör här i Skåne dock, utan i Malmö har det varit enorma översvämningar.
Här på Österlen regnade det lite och i Helsingborg var det ganska vått, vilket verkligen var tråkigt med tanke på deras Stadsfest, som skedde precis i helgen.
Det var dock en hel del folk på Den stora trädgårdsfesten ändå, men en del var inställt just pga regnet.
Vackraste balkonglådan utsågs, den ovan tycker jag var vackrast men jag vet inte vilken som vann.
Ett annat evenemang jag verkligen uppskattade var Grön Haute Couture, där kläder gjorts av växter.
De visades som på dockor och var verkligen vackra.
"Blomsterbutiker från hela Sverige tolkar  trädgårdens modetrender på en blomstrande catwalk." som det står i programmet.
En hel del stånd med mat fanns också, liksom
 
trädgårdsprodukter i massor,
växter och t o m kanariefåglar såldes till fantastiska priser.
Det var synd att jag inte riktigt har koll på vad som finns på Gretelotten än och inte törs köpa något därför.
Njöt istället av stämningen,
men regnet gjorde det väldigt fuktigt och rått.
 Utöver Grön Haute Couture, fanns flera tematrädgårdar på området.
 ´Det var också tävlingar för Den rullande trädgården – publikens egna  idéträdgårdar och
Bukettävlingen där man kunde rösta på sin favoritbukett.
 Vi blev så frusna att vi for in till stan och Ebbas.
Tinade upp med varm choklad och en smaskig mintchokladkaka.
 Nej, just det; köpte en Medinilla när den bara kostade 59:- på Sofiero .
Jag kunde inte hålla mig för älskar den blomman!

Inga kommentarer: