tisdag 3 januari 2012

Så mycket bättre än russin

Sedan barnsben har jag kallat russin för förgrämda vindruvor, eftersom jag inte alls tycker om sådana. Jag tycker faktiskt att de förstör många rätter med sin "mesiga sötma" och är expert på att plocka ur dem. Lagar jag mat själv utesluter jag dem högaktningsfullt.
Jag var därför mycket skeptisk till de torkade tranbär min ömma moder ställt på sitt glöggbord i år. Döm om min förvåning när jag tyckte att de var riktigt goda! De är ju nämligen syrliga på ett för mig tilltalande sätt och den tranbärsjuice jag tidigare druckit tycker jag påminner om lingondricka.
En sådan tur då, när jag läser hur nyttiga de är!
 Tranbär har stor antioxiderande verkan, vilket tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. De är en nygammal folkmedicin, som får stöd av modern forskning. Traditionellt har tranbär använts för att motverka urinvägsinfektioner och moderna studier tyder på att tranbär verkligen har denna verkan då det innehåller ett ämne som stimulerar tillväxten av nyttiga bakterier och  gör det svårare för bakterierna att fästa, vilket gör att fler av bakterierna sköljs ut med urinen. I Norden har tranbär också använts för att sänka hög feber, behandling av herpesmunsår och förebyggande och behandling av olika urinvägsinfektioner som blåskatarr. På sjukhusen i USA ordineras idag ofta tranbärsjuice vid återkommande urinvägsinfektioner. En studie har visat  tranbär även skyddar mot kolibakterier som är resistenta mot antibiotika. Andra studier har visat att  tranbär  minskar risken för vissa typer av njursten. Aktuell forskning har visat att  tranbärsextrakt även har en hämmande effekt på magsårsbakterien Helicobacter pylori. Man har också visat att ämnen i tranbär minskar risken för tandköttsinflammation genom att minska vidhäftandet av vissa bakterier, vilket starkt minskar risken för tandköttsinflammation och tandlossning.
Tranbär på bild lånad från www.bioresurs.uu.se
Tranbärsriset är  krypande med rödbruna stammar och tjocka vintergröna blad, som kan bli meterlångt och bladen är i regel 6-10 mm långa. Blommorna är rosa-röda. De röda runda, aningen avlånga, bären är ätliga och C-vitaminrika. De mognar relativt sent på hösten och bären är något större än lingon. Enligt folktradition blir de bättre (godare) om den första frosten fått nypa dem innan man plockar dem. I Nordamerika odlas tranbär och det går att odla dem även här, men då måste man skapa en konstgjord mosse. 

Inga kommentarer: