lördag 14 januari 2012

När fantasin tryter

... och det måste jag tyvärr erkänna att den gjort till nästan varje middag denna vecka...  Då är min räddning nästan alltid en omelett med ost och prosciutto och någon grönsak
Proffsig omelett med ost prosciutto
och persilja samt en morot
Faktum är att omelett inte bara är snabbt att göra, utan också nyttigt, proteinrikt och framför allt gott. I alla fall om man gör den som proffsen. Faktum är att själva Tore Wretman brukade testa de kockar han funderade på att anställa på finkrogarna Operkällaren och Riche genom att be dem att laga omelett, så det är inte något man bara "rör ihop med vänster hand" utan kräver rätt teknik.
jag vänder ihop ägg, salt och
grädde eller vatten med en gaffel
Hur gör man då det? Jo, till att börja med så ska en omelett aldrig stekas så hårt att den får färg, den ska också vara luftig och ska inte vändas som en pannkaka utan bara stelna från en sida.
Till en portion rör jag ihop
en klick smör
2 ekologiska ägg
ca 1 msk grädde eller vatten och
1 krm salt
ev örtkrydda för smak av det

riven ost är lite lyxigt, oftast hyvlar
jag bara skivor av ost och lägger på

Börja med att bryna smör på relativt hög temperatur medan du slår ihop smeten med t ex en gaffel. Sänk temperaturen lite och häll så i smeten. Farmor lärde mig att sticka hål i omeletten med stekspaden och vicka på pannan så att det råa ägget rinner ned och stelnar till vid pannan. Jag har dock sett Jamie Oliver skaka stekpannan hela tiden och tycker att det fungerar ännu bättre. På slutet men innan toppen stelnat häller jag över ost.

Nu kan du antingen lägga det du vill fylla omeletten med i pannan och sedan lossa den lite med stekspaden och "hälla" den på tallriken. Annars så "häller" du ur den och lägger t ex några bitar prosciutto , skivade tomater e dyl på den- Du kan gissningsvis även görs svampstuvning, steka, svamp o purjo eller vad du nu vill också. Lägg på persilja, basilika eller andra örtkryddor och servera. Din enkla och goda middag är klar! En ugnsomelett blir ännu luftigare och godare men innebär en del mer pyssel.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: