onsdag 11 januari 2012

Hälsosammaste frukostgröten

Som jag skrivit tidigare så har jag upptäckt hur fantastiskt goda och nyttiga torkade tranbär är och naturligtvis hade jag köpt med mig ett par påsar sådana från Kiviks musteri. Min första frukost hemma testade jag därför att göra gröt på dem och du anar inte hur gott det blev! Här kommer därför receptet, som är en variant på den gröt jag brukar göra.
Bara bilden av ingredienserna är ju snygg
Supergröt
3 msk havregryn 
1 msk krossat linfrö (som ju också är enormt nyttiga; se länken!)
1,5 dl vatten
1 näve torkade tranbär
Blanda allt i en tallrik o kör i micron i 3 minuter. Rör om och strö ev. över kanel innan du njuter den med mjölk.
som en palett i jordfärger nästan

Underbart gott och dessutom stimulerar tranbären bl a tillväxten av nyttiga bakterier och hämmar magsårsbakterier, medan  linfröna har en antiinflammatorisk effekt, främjar inlärningsförmågan hos barn och stärker kroppens immunförsvar. Båda tros dessutom  kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, så du har allt att vinna!
Nu ser ju gröten inte så
lockande ut, men läs om
nyttigheterna så uppenbaras
skönheten för dig!

















All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Läste om din förtjusning kring torkade tranbär. Och ville berätta om ett annat gott bär som ofta finns att köpa på de "Orient-livs"-butiker som numera brukar finnas lite var stans.
Berberis! Jättegott. Syrliga röda bär. "serch" kallas de och uttalas med e/ä - om du skulle få för dig att knata in på nån Libanesisk (e dito) mataffär framledes.
Alltid så himla trevligt att hälsa på dig på bloggen!
---
Din blogg värmer!
Sköt om dig! Kram Annie

Lyckans Smed sa...

Tack! Har aldrig ens hört talas om Berberies, men i Ösd finns en hel hoper orientlivs, eftersom vi har så många Thai-tanter här.
Tack också för beröm om bloggen med; dina åsikter betyder ju en del för mig numer!
---
Kram o sköt om dig o alla dina varelser!
/*