måndag 26 december 2011

Härlig Hibiscus för den hårfagre

Apollo tror jag att den underbara sorten heter
Älskade Medinillan klarade inte av att jag reste bort fast jag hade vattning, belysning och allt, så nu har Hibiscusen fått ta dess plats.
Visst passar den bra? Nu kommer den vackra
krukan från Paradiset till sin rätt med!
När jag pluggade i Johannesburg växte det massor med Hibiscus vid muren till bakvägen, så jag kopplar alltid den samman med de bakvägar som tidigare användes av tjänstefolk och latrintömning i Sydafrika.














Hibiscus-blomman är verkligen paradisiskt vacker och jag brukar få blomning flera gånger om året.  Hibiscus  är i traditionell indisk läkekonst, Ayur Veda, en av de viktigaste läkeväxterna vid flera sjukdomar, men främst för håret och hårbotten. Blommorna tros kunna ge ett tjockt hår!  Hibiscus blommorna innehåller antioxidanter i form av polyfenoler och antocyaniner. En studie vid Chung Shan Medical University i Kina pekar på att  att blommorna, liksom frukt, grönsaker och bär kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, vilket publicerades i Journal of the Science of Food and Agriculture.
Vackra gula Ma‘o hau hele från
Hawaii på bild från 
www.nyfikenvital.org















Hibiscus trivs varmt, ljust och vill ha vatten med lite gödning; inte underligt att vi trivs ihop då!

Inga kommentarer: