måndag 11 maj 2020

Mer gott av skruttiga äpplen + RABARBER!

Ytterligare ett gott tips på gott som kan göras av fula o skruttiga äpplen, utöver äppelmos o äppelcidervinäger.
Timjanstekta äpplen med salted  caramel 3–4 port
Vispa ihop 
4 msk osaltat smör  
2 1/2 dl ljust muscovado-/råsocker  
1 1/4 dl vispgrädde  
1/2 tsk salt  
i en kastrull på medelvärme. (Hade själv extrasaltat smör o struntade i att tillsätta nåt mer.Koka upp  och sänk värmen. 
Låt sjuda i 6 min. Rör  om då och då. Vispa i  
1 tsk vaniljsocker  
och koka i ytterligare 1 minut. Ta bort från plattan. Skär 
2 stora (fula) äpplen 
i klyftor, kärna ur o skala ev. Stek dem någon min i  
2 msk smör 
Tillsätt 
1–2 msk råsocker  
2 tsk repad färsk timjan 
2 tsk citronsaft   
och stek i ytterligare någon min  tills äpplena mjuknat något. Strö över 
Mandelspån eller -splitter
Servera äpplena med såsen och  en kula Vaniljglass Strö över  
flingsalt  
och garnera eventuellt med extra 
timjan.   
Det blev mer än hälften av den underbart goda nu timjanstöttade salted caramel-såsen ovan så eftersom jag ändå kom hem med rabarber från kolonin gjorde jag ett experiment som jag t o m tycker blev ännu godare så presenterar härmed 
Rabarber Salted Caramel de Thym frais
Skala o skär
lagom mycket rabarber
i ca 2 cm stora bitar på ett fat. Läggöver 
lika mycket salted caramel m timjan
ovanifrån. Ställ i mikron 1 min. Servera med
vaniljglass 
Garnera med
en timjankvist
(Funderade ett tag på att även mala över kardemumma men beslutade mig för att en krydda räcker, så de inte tar ut varann. Nej då, det blev gott. Har ju massor med rabarber numer!) 

Inga kommentarer: