söndag 16 februari 2020

Skratta och träna bort huvudvärken!

 
Min hjärnvärk känns ofta som atombombsanfall

Jag har i flera år märkt att den migränliknande huvudvärk jag främst får där jag hade mina hjärnblödningar o som jag brukar kalla hjärnvärk lindras av att jag gör sådant som ökar mitt syreintag, som t ex tränar eller skrattar. I de fall det inte är så illa att jag inte ens tar mig ur sängen givetvis, för då klarar jag det inte alls. Skratt har dock visat sig funka i alla lägen; haha det är alltså visst värt att skratta bort huvudvärk!
Skrattande Greta Garbo ur Ninotchka

Min hjärnvärk sitter främst bakom mitt vänstra öga, som var helt slutet pga hjärnblödningarna. I samband med att jag började kolla dessa samband har jag också funnit att beskrivningen av vad Hortons Huvudvärk [eng. cluster headache]  beskriver i stor utsträckning passar in på min hjärnvärk läskigt väl: "Hortons huvudvärk kännetecknas av en extremt plågsam och intensiv smärta [genomgående mina kursiveringar] som:
  • sitter i, bakom eller runt det ena ögat och känns som att ögat pressas ut bakifrån eller att en kniv vrids om i ögat.
  • är skärande, borrande, huggande, genomträngande och pulserande.
  • strålar ut mot tinningen, ner mot överkäken och ut i tänderna.
  • är ensidig och sitter på antingen höger eller vänster sida av huvudet."
Slipper dock, tack och lov att den
  • "gör det svårt att hålla sig stilla och förvärras av att man ligger ner.
  • ger upphov till rastlöshet och en vilja att röra på sig."
bild lånad från www.uhhospitals.org
Hittade också en avhandling från 1990 med titeln Cluster headache: the effect of low oxygen saturation. Zhao JM, et al. Headache. Alltså Hortons huvudvärk: resultat av låg syremättnad.
Som stöder min tes att det som maximerar syresättningen av min hjärna och mina muskler också lindrar min hjärnvärk i de flesta fallen.
 

Tack och lov för att jag slutligen funnit vad som, utöver att sova, hjälper mig att leva ett bättre och mindre smärtsamt liv!

Inga kommentarer: