söndag 9 februari 2020

Miljövänligt Kattströ som också är ekonomiskt

Min Greta har vägrat annat än grå rätt stor kattsand av bentonit-lera, Katty, som jag använt sedan hon var unge. När jag t ex testade sådan där snygg vit för några år sedan så vägrade hon lådan. När jag kände efter förstod jag varför. Den är väldigt vass mot små mjuka kattassar så det blev till att byta tillbaka igen.
Härom månaden hittade jag dock komposterbara Toalätt kattströ som är komposterbart i och med att det är papperspellets. Dessutom är det väldigt mjukt för ömtåliga kattassar så det funkade utmärkt för Gretchen även om jag tyckte det verkar fastna i hennes päls så att mycket sprids här hemma.

Så blev jag nyligen introducerad för kattströet PeeWee som s a s "sorterar" så att korvarna kan plockas upp o spolas ned på toa medan kisset rinner genom träpellets av sågspån från svensk skogstall och rödgran till en undre låda.
Dessutom absorberar pelletsen "mer fukt än vanlig sand, och obehaglig lukt absorberas fullständigt. När katten kissar i lådan försvinner 90% av urinen genom de små hålen på botten av den översta lådan, ner i den undre. Resterande absorberas av pelletsen i den övre lådan som därefter faller sönder och blir till sågspån," enl marknadsföringen o det tycks stämma helt.
Dessutom står det att  "PeeWee kattlåda håller din katts tassar rena och torra vilket i sin tur gör att huset blir fritt från damm." Dvs precis vad både matten o katten önskar! Nu älskar ju Greta sin kattlåda med tak så använder enbart en silande överdel o ställer i den o det funkar bättre än jag vågat hoppas!
Uppdatering 210316: under den tid Gretchen haft träpellets i lådan har jag dessutom helt sluppit tömma analsäckarna på henne. Det är helt fantastiskt för under en tid (i Östersund) var vi till veterinären för att tömma dem varje månad, men lärde mig slutligen göra det själv. Nu har hon dock helt sluppit det problemet i över ett år, tack och lov!
Detta fast konservativa katten klagade högljutt över att det inte är som vanligt med kattlådan och kommer o ber matte tömma direkt när hon bara kissat också. Hon vill ju inte smutsa ned sina tassar o har inte riktigt noterat att det faktiskt inte behövs nu längre...
PeeWee träpellets är "tillverkade av 100% återvinningsråämnen och är 100% biologiskt nedbrytbar, vilket gör att du kan slänga den tillsammans med vanligt trädgårdsavfall. När katten sen gräver i lådan faller sågspånen genom gallret i den översta lådan, ner till den undre lådan. Detta gör att den övre lådan alltid håller sig ren och torr. Du slänger bara bort de smutsiga spånen från den nedre lådan och tar bort kattens avföring från den övre, så blir det bara en frisk doft av trä kvar. Det räcker med ett lager på ca 2 cm träpellets i kattlådan, och eftersom man inte behöver tömma den så ofta räcker en påse på 14 L i minst 4 månader."
Än mer fantastiskt är att träpelletsen är exakt sådan som kan köpas ännu billigare för förbränning i t ex bygghandeln, som säcken ovan som jag fick för bara 30,- eftersom säcken var trasig; både ekonomiskt och ekologiskt!!! Kan inte annat än hålla med i reklamtexten "PeeWee-systemet är enkelt, säkert och miljövänligt för dig och din katt.
Om du använder PeeWee kattströ med den tillhörande dubbelbottnade PeeWee kattlådan hålls kattens tassar rena och torra, och huset fritt från damm och obehagliga lukter.
Med PeeWee-Systemet är det faktiskt möjligt!" (Fast det blir än bättre o billigare med förbränningspellets!)

Inga kommentarer: