torsdag 11 december 2014

Julmarknader (förra helgen)

Vackert äppelstilleben på Apotekarns julmarknad
Inför helgens julmarknader vill jag gärna berätta om förra helgens eftersom de var så bra på både Apotekarns och Kronovalls slott i spannstallet, att det kan vara en inspiration inför helgens marknader.
På gården till Apotekarns trädgård fanns bl a en mindre version av fjolårets halmgran (ifjol stod en stor sådan på torget och den var väldigt "diskuterad"),
Där fanns också försäljning av växter, julgranar och ett helt tält fullt med stånd. Vid ingången pressade must, som
Vespan fick en släpvagn för att tjänstgöra som stånd där egna italienska produkter såldes, Där handlade jag (givetvis) mest...
Själva butiken var också öppen och i den del som jag tror främst används till möbler fanns flera stånd,
Ja, som vanligt handlade jag ätbart; saffransbiscotti, gorgonzola och pasta som ser ut som oblat. Något som jag tycker är väldigt komiskt! Jag kan alltså låtsas att jag tar nattvard när jag äter denna pasta med rött vin till.
Vi var även på en överraskande bra marknad på Kronovalls slott med högkvalitativt hantverk av den typ jag är van från Jämtland med bl a Jamtli julmarknad
Kronovalls slott är ett vinslott och julmarknaden är inrymd i Spannstallet till vänster i bild. 
Små hantverkare sålde egna varor i bl a  textiler, trä och även ätbara givetvis.
I källarvåningen såldes såväl bröd, charkuteriet och annat, medan t ex choklad såldes en trappa upp.
Där var väldigt mycket folk och jag vill verkligen rekommendera den här marknaden just eftersom kvaliteten är så hög!
Många andra julmarknader här har haft mer "hobbyhantverk" främst och någon enstaka förtäljare av den här kvaliteten.
Slottet tillhörde till 1991 greve-ätten Sparre och ägs sedan dess av en stiftelse med anknytning till Riddarhuset, som förvaltar det och den tillhörande jordegendom på cirka 1500 hektar. Kronovalls slott  arrenderas sedan 1996 som vinslott av familjen Åkesson (som även äger Kiviks musteri) för Åkesson vin AB, men bebos ännu (2013) delvis av familjen Sparre.
Det är ett 1700-talsslott som fick sitt nuvarande utseende i fransk barockstil vid en genomgripande ombyggnad på 1890-talet efter ritningar av den framstående arkitekten Isak Gustaf Clason, som bl.a. även skapat Nordiska Museet i Stockholm. Byggnaden är ett riktigt sagoslott med flyglar och torn och omges av dammar och vallgravar, som speglar det lugna dagar som denna.
Runt om slottet finns en vacker park, som jag absolut ska undersöka i sommar. Den är särskilt känd för sin magnifika labyrinthäck och den vill jag inte missa, nu när det är så nära.



Inga kommentarer: