fredag 12 februari 2021

Plommonspäckad fläskkarré

När jag var barn köptes ofta färdig plommonspäckad fläskkarré i i tunna skivor men det har jag hittills aldrig sett här i Skåne. 

 

  

När jag hittade fläskkarré med kort datum bestämde jag mig därför för att själv plommonspäcka den och köpte även en påse katrinplommon. Hemma skar jag därför små fickor i karréskivorna där jag stoppade in plommon. Brynte så en stor klick smör i stekpannan innan jag la i fläsket och kryddade med flingsalt, färsk timjan och malde svartpeppar över. 


Fläskkarrén ska stekas till den har en innertemperatur på 70-75 grader för att inte riskera salmonella. Använder därför stektermometer och det tog ca en halvtimme och det är lika länge som det tar att göra. Crashed crispy potatoes som är riktigt gott till!
Krossad krispig ugnspotatis
Koka
små eller halverade välskrubbade potatisar 
lite al dente och sätt ugnen på 200C. Lägg potatisarna i en ugnsfast form och tryck en gaffel på överdelen mot var och en så att de blir lite mosiga. Häll över
olivolja
och strö över
flingsalt
pressad vitlök
timjan etc enl önskemål 
Ställ in i ugnen på 175C i 30 min.
Gott och stekte all plommonspäckad fläskkarré  i skivorna som var ca 1,5 cm tjocka. Kanske kan jag skära dem tunnare för att få fram barndomssmaken av de jag inte ätit än?






Inga kommentarer: