torsdag 24 januari 2019

Kom igen med Kombucha!

Efter vintersolståndet fick jag en kombuchamamma av Österlenhäxan Shaeen Svanede.
Kombucha sägs ha en avgiftande och renande effekt på kroppen, samtidigt som det enl. bl a Expressen påstås förbättra matsmältningen (på grund av levande bakteriekultur) vilket jag verkligen är i behov av. Att det också ska stärka levern och under många år använts för att få bättre hy, minska smärtor i leder och kropp, liksom ger ökad energi och förbättrad sömn liksom att B-vitaminerna i den ska se till att hår, hud och naglar håller sig starka och friska samt att antioxidanterna i den anses höja immunförsvaret gör inte saken sämre

Kombucha ser ut som en manet och när en burk sådan hålls
upp mot ljuset som nedan tycker jag det ser ut som en
lavalampa dessutom påstås det vara så nyttigt.
Kombucha ska vara fylld av nyttiga ämnen, som enzymer, vitaminer, mineraler, hälsosamma bakterier och jäst, som genom att den fermenteras med en blandning av avsvalnat te och socker framställs till en vinägeraktig dryck. Just den höga sockerhalten gör mig misstänksam eftersom socker är inflammationsdrivande
Svampen av stärkelse kallas scoby
Jag hittar inget gällande det på svenska sidor men på engelska consumer.healthday.com finner jag mer kritiska vetenskapliga texter där bl a Barbara Cole, som presenteras som praktiserande sjuksköterska vid Penn State Health Medical Group förklarar att "Kombucha tillverkas genom lägga till bakterier, jäst och socker som bryggs till te. Blandningen fermenteras under en till två veckor medan sockret upptas av jästen." Vilket betyder att sockret s a s "matar" jästen och blir till en slags vinäger, som när alkohol bildas. Just vinägers h hälsoeffekt har varit omtalad i decennier och du kan läsa mer om det här
Cole fortsätter att det "bubblande teet inte alls ger någon sockerkick när det fått sin önskade smak, som inte alls är klibbigt söt. Då skulle den inte alls vara bra för dig."
Precis som när det gäller surkål ska den inte vara pastöriserad "då den processen dödar även de goda bakterierna", som Cole påpekar.


För att själv göra Kombucha behöver du en kombuchamamma, eller scoby, som ibland också kallas kombuchasvamp eftersom den påminner om en sådan, eller egentligen snarare en manet, med sitt slemmiga geléaktiga utseende. Egentligen är det dock en matta av cellulosa som bakteriekulturen bildar när den ombildar sockerarter till bl a ättiksyra, citronsyra och mjölksyra, likson ytterligare några organiska syror. Förutom sådana innehåller Kombucha flera aminosyror, B12 och c-vitamin och  tillskrivs alltså otaliga positiva hälsoeffekter för matsmältningen, immunförsvaret och har antiinflammatoriska egenskaper, vilket plaverar den i gruppen probiotika.
Kocken Fredrik Kämpenberg tipsar i dinvinguide.se om hur du kan göra egen Kombucha och smaksätta precis med just dina favoritsmaker!
Först och främst behöver du alltså en kombuchamamma eller scobyFredrik tipsar om "grupper på Facebook tex, som ägnar sig åt fermentering och där brukar man kunna få tag på en kultur. Annars kan man köpa färdig kombucha och mata upp en egen mamma från den. Det hela börjar med att brygga te. Vanligt svart te, helst utan bergamott. Ceylonte är ett exempel, men även vitt te."
Personligen valde jag mitt kryddiga favoritte Kashmiri. "Brygg ett normalstarkt te och tillsätt
60 g socker per liter.
Låt teet svalna till rumstemperatur och lägg i din kultur. Lägg en handduk eller liknande över öppningen. Det är viktigt att syre kan komma in i behållaren, till skillnad mot tex syrning av surkål. Efter 10 dagar i rumstemperatur, skyddad från direkt solljus, ska det vara klart. När man fått lite erfarenhet kan man testa smaken med tex ett sugrör, som förs ned under mattan. Har scobyn sjunkit till botten är den troligen död. Jag gillar kolsyra. Så om man inte nöjer sig med smaken efter den första jäsningen, då de flesta nyttigheterna bildas, så kan man göra en andra jäsning i flaska. Tillsätt
någon form av fruktjuice, som ju innehåller socker,
blanda och hälla på flaska. Kolsyra bildas efter ett par dagar och du kan njuta direkt eller lagra i kyl nån månad, för djupare smak. Jag smaksatte mina två liter med en näve rabarberbitar och ett par centimeter ingefära. Mixade det med
1 dl vatten
och passerade. Silade kombuchan, tillsatte fruktsaften och silade ned i flaska. Det blev riktigt fräscht, somrigt och pärlande gott!"
Jag kan inte annat än hålla med; det var Den perfekta julklappen för den med orolig mage och jag är nu inne på den tredje omgången Kombucha och jag delade nyligen med mig av en scoby till en vän. De förökar sig snabbt, räcker i flera år och teet kan variera i färg från ljust genomskinlig till mer tebrun beroende på tésort och frukter i

Historien om Kombucha tar oss till Japan, Kina och Ryssland. Enligt en del forskare användesKombucha -te så tidigt som 200 år före Kristus! Redan under Tsin-dynastin i Kina kallades den för "Livets Te"läser jag på flera ställen. Troligtvis har Kombucha  sedan nått västvärlden via Ryssland. Enligt traditionell kinesisk medicin TCM betraktades kombucha-te som odödlighetens te och livets elixir.

Inga kommentarer: