fredag 18 november 2016

Vägglöss avskyr gult och grönt

Jag älskar gult och i april fick jag en vetenskaplig nyhet som verkligen talar till gults fördel; vägglöss skyr just gult och grönt som pesten. Vetenskapsradion rapporterade "Vägglusen har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren, och många har fått med sig den hem efter en utlandssemester.  Under dagen gömmer sig vägglusen i springor i sängbottnar och möbler. När du lägger dig i din säng om natten känner lössen av din värme och utandningsluft. Då kryper de fram för att suga blod.
En grupp amerikanska forskare som studerar just vägglöss vill ta fram bättre bekämpningsmetoder mot lössen. Därför ville de se om vägglusen föredrar någon specifik färg. Forskarna byggde därför pyttesmå tält i olika färger, och lät sedan vägglössen välja mellan dem.
Favoritfärgen skiftade lite mellan hona och hane, och mellan ung och gammal. Men rent generellt kunde man se att lössen föredrog rött och svart, medan de undvek gult och grönt."
Närbild av vägglusen (Cimex lectularius).
Foto: Armed Forces Pest Management Bureau
DN lånade också texten, men jag går vidare till BBC eftersom jag varit övertygad om att det är främst kvalster och inte vägglöss som lever i våra sängar. Kvalster är dock mites på engelska eller acari på latin och de ser annorlunda ut, se här.
På svenska vetenskapssidor saknar jag dock ofta länkar till undersökningarna, vilket BBC ibland bistår med, liksom de flesta andra anglosaxiska vetenskapsartiklar.
Bild lånad från bbc.com
"Enligt en studie ur Journal of Medical Entomology älskar blodsugarna svart och rött men hatar gult och grönt. Den informationen kan hjälpa till att skapa bättre fällor för att fånga in odjuren. Det är dock för tidigt att påstå att gula lakan förhindrar dem från att bygga bo i sängen enligt de amerikanska forskarna [vid Union College i New York och University of Florida].
Vägglössen är pyttesmå och lever gärna sin nästa måltid - ditt blod... De föredrar tyg framför trä, plast och metall. Dr Corraine McNeill och hennes kollegor ville veta om färger kan påverka var de föredrar att bosätta sig. De gjorde en serie experiment i labben, placerade vägglöss i skålar med olika färg på de skydd gjorda av kort. De visade sig att de inte bara tar skydd slumpvis, utan de var noga med att välja skydd med rätt färg, och de visade sig föredra svart och rött.
bild från www.tv4
Dr McNeill säger: 'Från början trodde vi att lössen kanske skulle föredra rött eftersom blod är rött. Efter studien såg vi dock att huvudskälet till att de föredrar röda färger är för att vägglössen själva är röda, så de beger sig till dessa härbärgen för att vara ihop med andra vägglöss.' Vägglössen verkade ogilla gula och gröna skydd, troligen för att de skarpa färgerna påminner om upplysta platser där de får svårare att gömma sig, enligt forskarna." Personligen kan jag tänka mig att det också har betydelse att gult och grönt är kontrastfärger/komplementfärger till just den röda färg de föredrar. "Tidigare studier har visat att gult och grönt är oattraktivt för just blodsugande insekter som myggor och sandflugor.
Dr McNeill säger: 'Jag skämtar alltid med folk, 'Se till att skaffa gula lakan!' Men ärligt talat så tror jag att det är att sträcka sig väl långt i tolkningen av forskningsresultaten. ' Jag vet inte hur långt jag skulle komma med att säga att du inte bör skaffa en röd resväska eller röda lakan, men det har inte forskats på det än, så vi kan faktiskt inte avskriva det helt." Tänker som så att med gult eller grönt är det inte garanterat men det finns stor möjlighet att slippa just oinbjudna gäster i sängen!

Inga kommentarer: