onsdag 30 november 2016

Krispiga zucchinichips

Jag har haft ordentliga besvär med min mage den senaste veckan så har inte orkat något utöver att sova. 
Årets sista zucchini höll dock på att mjukna i kylen så därför gjorde jag zucchinichips av den innan den blir förstörd, fast jag egentligen snarare är sugen på julrecept.
Sätt ugnen på 250° och blanda ihop 
1 dl panko (asiatiskt "ströbröd")
30 g färskriven parmesanost
3 tsk quinoa flingor/amarant
tsk vitlökspulver 
1 krm flingsalt
i en skål. 


Häll
1 msk olivolja 
i en annan skål. 

Skala och skiva
Ca 350 g skalad zucchini
med en osthyvel. Doppa var zucchiniskiva i oljan och vänd den så i parmesanröran så att den täcker zucchiniskivan. 

Lägg skivorna på på en smord plåt eller sådan med plåtpapper på. Baka i ugnen på 225° I ca 10 min tills chipsen fått färg och sänk så temperaturen till 100° och låt chipsen bli riktigt torra i en dryg timme.
Fantastiskt gott så det är verkligen synd att min mage för tillfället inte tillåter att jag äter fler än en av dem!
Någon undrade om de ska dippas i gräddfil/créme fraiche och det engelska originalreceptet säger inget om det, men det låter fantastiskt gott! Kanske med dill, vinäger, citronzest, ngn örtkrydda eller kanske feta-ost i också låter det suveränt smaskens!

Inga kommentarer: