lördag 22 oktober 2016

Melati Suryadarmo spänner bågen

Igår kväll var jag äntligen till Lilith Performancestudios, som jag varit nyfiken på i åratal. Detta för att uppleva indonesiska Melati Suryodarmo som med sin performance Transaction of Hollows spänner bågen och skjuter 1000 pilar 19 - 22 oktober. 
Det häftiga är att Suryodarmo varit elev hos Marina Abramovic under två år och att hon nu kommer tillbaka till Lilith Performancestudios för tredje gången. Elin Lundgren och Petter Pettersson, som är Liliths konstnärliga ledare berättar för Skånska Dagbladet att de därigenom kunnat arbeta på ett annorlunda sätt:
 – Det är ju inte ett nytt konstnärskap att ta sig an och det är därför vi också vågar göra ett så minimalistiskt verk som vi gör nu. Vi vet att hon har den kraften och det fokuset, säger Elin Lundgren.
Vitklädda Melati Suryodarmo skjuter skarpt i vitmålat rum
Foto: Yvonne Erlandsson lånat från Skånska Dagbladet
Jag lyckades få komma igår kväll och det var verkligen en oerhört känsla av medveten närvaro. Vi var som mest 12 personer i den vita kuben där ett stort antal pilar vippade från väggarna. Tyvärr fick inte fotografering förekomma, men det var ett stort antal pilar som gjorde fantastiska skuggspel på väggarna. Eftersom jag hela tiden var så koncentrerad på vad Suryodarmo gjorde råkade jag backa in i dem emellanåt. Suryodarmo var helt inne i att koncentrerat röra sig genom rummet och vi i publiken flyttade oss hela tiden för att inte störa henne, vilket gav ett gnekande ljud av gummistövlar mot golvet som var väldigt påtagligt i tystnaden. (Alla mobiler måste givetvis vara tysta och regnet utanför.) Buntar med pilar var utplacerade lutade i de fyra hörnen och Suryodarmo rörde sig som i en koreografi, siktade och *bang* så borrade pilarna in sig i olika höjder på väggarna. Suryodarmo hade skjutit 4 h vardera under de två dagarna innan och det var en relativt tätt på väggarna. När Transaction of Hollows är slut imorgon kväll antar jag därför att det kommer att vara väldigt tätt mellan de tusen pilar som sticker ut ur väggarna.
Indonesiska konstnären Melati Suryodarmo skjuter
tusen pilar i ett slutet rum fyllt av publik
 Bild: Peter Frennesson lånad från www.sydsvenskan.se/

Hon har inspirerats av konsten att hantera pil och båge och säger i Skånska Dagbladet;
– Nu för tiden lever vi som om vi har en måltavla vi ska träffa. Vi projicerar våra önskningar; mot kärlek, mot frihet, mot ett bättre liv. Människans historia har ofta haft en förvirrande gång och för mig är det här en förvirrande tid. Alla spelar ut varandra, människor och länder. Vem lurar vem, vilka länder lurar vilka?  Hon fortsätter
– Det är väldigt komplicerat. Det finns en osäkerhetskänsla hos människorna som byggs på av politiken. Vi vill inte känna rädsla, men vi kan inte komma över den och det finns ingen förståelse för vad man är rädd för. I stället för en känsla av kärlek kommer enbart rädsla och hat. Det märker man i många politiska strategier som används för att kontrollera människor. Religionen är en sak, men även förstås pengarna.
Suryodarmo använder ofta egna erfarenheter och tidigare kunskaper i sina performancekonst. Så även när det gäller pil och båge känner hon väl till.
– Den finns som symbol i de flesta kulturer. Det som jag finner intressant är den grundläggande mänskliga önskan att jaga och att samtidigt beskydda. [Mina kursiveringar genomgående.] Det finns också aggression i symboliken. Förr i tiden handlade pil och båge mer om att överleva. Men om man gör det med aggression kommer man inte att träffa. Om man inte kan kontrollera sina känslor missar man. I japansk kultur använder man pil och bågskytte som en meditationsövning, fortsätter Melati Suryodarmo, medan i min kultur, den javanesiska, där jag lärde mig att skjuta, är det en sport – en kunglig sport.
– Jag är van vid långa performances som är krävande. Här krävs att man kontrollerar sina känslor och det gör att jag klarar det.  "Och det är inte farligt för publiken, lovar Melati Suryodarmo."
– Det blir en organisk rörelse, jag rör mig efter publiken. Vi kommunicerar utan språk, utan ord.  Att nå något djupt och kanske bortglömt är vad Melati är ute efter. – Men jag vill inte skriva någon på näsan att de ska tänka det jag tänker. Jag vill bara att publiken ska komma hit och var med mig på den här platsen under den här tiden." Jag upplevde det snarare som att publiken anpassade sig efter hur Suryodarmo rörde sig, men att det är en typ av ordlös kommunikation parad med medveten närvaro.
Lilith Performancestudios ligger i samma fastighet där även
Konstitutet håller till. i vad som tidigare måste varit industriområde
För Sydsvenskan berättar Petter Pettersson en rolig detalj: 
– Vi har skapat nya innerväggar så att pilarna inte åker in till grannarna. Så det har blivit ett ganska stort rum i rummet. 
Pinsamt nog är att när jag före performancen var på toa i byggnaden intill hörde något dunka inte insåg att det var en pil, utan trodde att något bara fallit. Petter Pettersson fortsätter:
– Melati Suryodarmo kommer under sexton timmar att skjuta över tusen pilar inne på Lilith Performancestudios. Publiken är i samma rum och kommer in i små grupper. Det är ett rätt våldsamt ljudverk för det smäller rätt mycket. Förhoppningen är att det ska bli vackert och starkt. 
Det anser jag med tillägget att det verkligen innebär en medveten närvaro.
Affischen till Transaction of Hollows i
regnet utanför Lilith Performancestudios
Genom Transaction of Hollows undersöker Melati Suryodarmo "mänsklighetens behov av kärlek och krig". Det är en long durational performance som utgår från Suryodarmos politiska bild av det förlorade samhället genom att i flera timmar skjuta hundratals pilar utan ett specifikt mål, instängd tillsammans med publiken i ett slutet rum.
"Fångad i repetitiva poetiska övervinnelser [sic!?] skapar Melati Suryodarmo (f.1969, bor och arbetar Surakarta, Indonesien) kraftfulla bilder som påminner mer om episka utmaningar än vardagliga beteenden. Hon är känd för sina ordlösa, icke-narrativa och mycket fysiska performance där hon använder sig av kroppen och dess omgivning för att skapa, som hon själv säger: 'en koncentrerad nivå av intensitet'." Det är den intensiteten jag beskriver som medveten närvaro eftersom en inte vill missa vad som sker genom att ens störas av ljud, fotograferande e dyl. "Repetitionen och varaktigheten i hennes verk får effekten att konstnär såväl som publik kan sänka garden och låta tanken vila. Hennes konst kretsar kring att överkomma hinder."
En fantastisk upplevelse måste jag säga att det var i a f så är väldigt glad över att ha fått delta!

Inga kommentarer: