tisdag 1 oktober 2013

Övervintra chilin

Jag hade tänkt slänga min chili i komposten när jag skördat det sista, men så berättade mamma att Mia övervintrar sina så då måste jag ju kolla upp det och fann då något jag tycker är värt att testa.
Det jag hittade på chilihead är att all chilipeppar kan övervintras och att det faktiskt kan vara ett måste eftersom skörden mångdubblas under andra odlingssäsongen. "Spansk peppar, flerårig spansk peppar och havannapeppar kräver minst 12 grader för en lyckad övervintring. Extra belysning mår all chili bra av under övervintringen. Målet med övervintringen är endast att hålla liv i plantorna. ---Under vintern bör man vara försiktig med vattningen, står plantorna för fuktigt vid låga temperaturer så kan de drabbas av mögelangrepp. Använd ljummet vatten för att undvika att jorden kyls ner ytterligare. Tillsätt näring en gång varannan vecka för att ge plantorna lite extra kraft. När den nya odlingssäsongen börjar i februari eller mars är det lämpligt att klippa ner plantorna ganska kraftigt för att stimulera utvecklingen av nya skott." Jag tänkte därför göra ett försök, så snart de sista är mogna och skördade.

Inga kommentarer: