lördag 5 oktober 2013

Omstridd Flyttkartong flyttad

Den senaste tiden har det varit en hel del kontrovers i min lilla stad gällande Linnea Sjöbergs konstprojekt Salong Flyttkartong, där planen var att Sjöberg skulle tatuera sig själv och sin side-kick, Christopher Insulander, liksom de i publiken som ville bli tatuerade. Men...
– Linnea Sjöberg har inte anmält sin verksamhet någonstans och det är alltid anmälningsplikt på en tatueringsverksamhet eftersom det finns risk för blodsjukdomar. Informationen fick vi av miljöförvaltningen i Stockholm som hade gått igenom de medverkande vid helgens tatueringsfestival, säger miljöchefen Jari Hiltula i LT.
Det innebar att länskulturchef Ingrid Printz tog beslutet att inte upplåta landstingets lokal Designcentrum, som JLK bokat till projektet och hon påpekade samtidigt att landstinget inte längre har något uppdrag att visa konst.
Sjöberg fick då planera om sin performance:
– Jag tar med mig grejerna, men jag har inte bestämt mig för om jag vill tatuera eller inte eftersom jag drabbats av flera personangrepp via telefon och på internet. Stämningen är väldigt obehaglig. Därför håller jag allt öppet än så länge, säger hon till LT 2 oktober. Samma dag gick ut hon också ut och sa att hon censurerades av Ingrid Printz.
Igår visades därför uppdaterade Salong Flyttkartong istället på Gamla Tingshuset, min ungdoms jaktmarker. Linnea Sjöberg jobbar med hur vi konstruerar våra identiteter och i ett projektet GTD4s810 2012 levde hon som en karriärkvinna under 20 månader, vilket dy kan läsa mer om här. Väldigt intressant tycker jag.
I Tingssalen hade en installation med flyttkartonger som omringade ett utrymme placerats och ljudet av technomusik och en arbetande tatueringsmaskin liksom stroboskopljus pumpade. LTs löpsedlar om "censuren" fanns uppsatta och på golvet kunde man trampa på just denna LT.
Där tog Linnea Sjöberg emot och förklarade sitt projekt och där sålde hon tröjor. Där var mycket folk men tyvärr kunde jag inte stanna särskilt länge. Stroboskopljus gör mig yr och när jag var ung fick en av mina vänner ett epilepsi-anfall av stroboskopljus just här på Gamla Tingshuset.
Jag har för mig att vi efter det fick veta att rekommendationen är att inte köra stroboskopljus hela tiden pga just epilepsirisken, utan att man istället skulle köra 30 s med och sedan 1 min utan. Jag hoppas att ingen fick ett anfall igår för det var riktigt läskigt att uppleva!
Då kunde jag istället bege mig in i lokalen bredvid, där Musikforum hade sitt kontor i början av 90-talet. Den lokalen används numer som förråd, men det var kul att se att väggarna vi målat och några av affischerna vi satt upp fortfarande hängde uppe.

Inga kommentarer: