fredag 28 september 2012

Modig och strong medborgarrättskämpe

Jag är så stolt över min vän och idol Rosa Taikon för att hon fortfarande har kraften att berätta sin egen och systern Katarina Taikons historia och allt det hårda arbete de hela sina liv lagt ned på att förändra för framtidens romer.
bild Tomas Larsson, som i dagens ÖP berättar hur  Rosa "stal
föreställningen när Lawen Mohtadi skulle berätta om sin biografi
om Rosas syster Katarina, som Thomas Hammarberg nu kallade en
"svensk medborgarrättskämpe" på Bokmässan i Göteborg
Som jag sa till någon som försökte utnyttja henne vid ett tillfälle så är det "inte lätt att tampas med en Rosenrasande Taikon så försök istället att hjälpa till och göra det bästa av situationen". 
Läs gärna intressanta artiklar i ÖP, LT och om det pris Rosa nu tilldelats av Riksskådebanan!

Lawen Mohtadis bok om Katarina Taikon heter Den Dag Jag Blir Fri. Den ska jag läsa!

Inga kommentarer: