söndag 2 september 2012

Enastående Carlstedt på Härke

Fantastiska Stigarna är en enormt stor
blyertsteckning bestående av små streck
Igår var det flera vernissager i min lilla stad och jag var på de två där jag räknar konstnärerna också till mina vänner. Jag återkommer till Kåre och Kajsa-Tuva Henrikssons utställning på tisdag morgon och inleder med Christer CarlstedtsHärke KC.
Torrnål/etsningarna  Landskap I, Landskap VII och Landskap VI
Hans utställning helt i gråskalor är magiskt genomförd i grafik, teckningar och objekt.
Mörkt Landskap i blyerts och torrnål/etsningarna
Landskap V, Dimma I och Landskap II
Jag är grymt imponerad av hans närmast maniska konsekvens som gör att utställningen formligen sjunger ut hans namn.
Stor blyertsteckningen Invid Vatten
Carlstedt har utvecklat den här estetiken under så många är att den nu känns oerhört nära sin fullbordan.
Torrnål/etsning Som och objektlådor utan titel
Kanske låter det tråkigt med en utställning nästan helt i gråskalor, men tråkigt är absolut det allra sista det är!

I fönstret finns de enda färgerna i  Christer
Carlstedt
s utställning...
Om du vill se en av årets i särklass finaste utställningar i Östersund så bör du bege dig till Härke KC senast 16 september!

... torkade maskrosor i två diptyker, som presenteras
tillsammans med mindre grafiska blad
T o m  Carlstedts vernissagekort passar in i  konsekvensen och påminner lite om en bilplåt från USA. Här på min hallbyrå.
vernissage-kortet har  Carlstedt tryckt själv med boktryck
Nu ska jag snart vara jurymedlem i Östersunds n00maraton; så spännande att se vad alla fått till under 24 h filmande!

Läs mer om utställningen i ÖPoch LT.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: