torsdag 19 april 2012

Safari

Jag måste bara visa denna underbara bild, som nu cirkulerar på Facebook:
Det är så fantastiskt med lejon-hanen som tittar på människorna! Vart det är taget och historien bakom det vet jag inget om, men på Facebook tror folk att mannen på taket ska anfallas av lejonet. Det tycker dock jag låter helt osannolikt. Faktum är att jag knappt tror att han tittar just på människorna, utan däremot det de tittar på. Troligen en stor hjord impalas, som det finns så många av på den afrikanska savannen att de kallas "savannans Mc Donalds", mest beroende på att de ser ut att ha ett McDonalds-M på baken:
Impalas och en giraff i  Sterkfontein
Rhinoreserve
, Sydafrika 2000
 
I samband med det måste jag än en gång visa bilden på "min" lejonhane. som jag skrev om också för ett år sedan:
Det var verkligen fantastiskt att ha ögonkontakt med honom på andra sidan bildörren (du ser den längst ned o backspegeln till vänster i bild) i hela 10 minuter! Sedan rullade han över på rygg och visade magen, så han måste ha känt sig totalt tillitsfull och trygg. Kanske tack vare mina kunskaper om katters kroppsspråk och hur man ska kisa lite på dem, istället för "vrålstirra", som om man söker konflikt eller vill äta upp dem? Mitt ressällskap, inkl guiden var väldigt imponerade, kommer jag ihåg.

Här kan du läsa mer om stora katter i Sydafrika och här om mina kattmöten i Indien!


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: