fredag 20 april 2012

Bästa bevarandet av det odlade

I sista avsnittet av Den njutbara Trädgården, som du kan se här, visar Alys Fowler och två kunniga väninnor hur man bäst konserverar och bevarar det man odlat.
alla bilder ur programmet
Hon lär oss att torka örter mörkt, så att inte solljuset bleker deras färg. Äppelringar torkar hon så här och hon avslöjar också vilken squash som bäst lämpar sig för konservering.
 
Jag tror faktiskt att det var just Defender jag hade i mina odlings-lådor utanför köksfönstren för snart två år sedan. De fick jag dock inte ha kvar trots löfte från vice-värden om det.
Alys Sommarspecial-pizza med squash låter verkligen som en höjdare; Lägg pizzadeg i en form. 
Sådan gör jag enklast så här: 2 - 3 port
½ dl psylliumhusk
nästan 2 tsk bakpulver
2 krm salt
blanda ihop och fördela
37 - 50 g smör i blandningen
½ - 3/4 dl mjölk tillsätt o rör hastigt ihop till en deg. Knåda eller kavla ut i en form. Tillsätt.
Skivad squash, pamesanost riven över
kapris och oliver läggs över och gratineras i 225 grader ugnen ca en kvart. Låter mumsigt!
Hon utnämner även jordärtskockor till den främsta "latmans-grödan", eftersom man bara behöver plantera ett par av dem och sedan kan skörda massor i "november". I Sverige brukar istället just jordärtskockan vara det allra första man skördar när snön smält. Jag har dock aldrig själv odlat den fast det både är gott och har vackra gula blommor (bilden ovan). Jag har ju inget bra ställe att sätta den på.
allt detta har vuxit från en enda planterad jordärtskocka!
Jordärtskockor kallas tydligen "fiskockor" i  Storbritannien, eftersom man blir så "gasig" i magen av den.  Alys  knep är dock att alltid tillsätta vinterkyndel till den, vilket låter som en toppenidé. Jag kan också  avslöja att på den Indiska subkontinenten, där man äter mycket baljväxter, som också är kända för ett ge mycket gaser, så avslutar man alla måltider med att tugga  på torkad fänkål, anis eller kummin. De underlättar inte bara matsmältningen utan gör också att man slipper fisa och dessutom får man en ren smak i munnen efter måltiden!
Alys Jordärtskocksspecial gör hon genom att skiva skalad jordärtskocka, mala över svartpeppar, vitlök, vinterkyndel, några dl grädde och klickar smör samt strö brödsmulor över. Allt gratineras så i ugnen tills det fått fin färg.

Väninnorna lär Alys flera inläggningar, men eftersom jag inte själv kan det så hänvisat jag dig till att själv se programmet här, läsa t ex detta. Jag visar också bilder ur programmet med  tillagd text vad som sas i programmet:



Om du är duktig på inläggningar så hänvisa gärna till där mer kan läsas om det. Tack!

Inga kommentarer: