torsdag 21 oktober 2010

Aniara

Mot zenits ljus lyfter de. Bort från Jorden. På väg mot planeten Mars. Men Aniara kommer ur kurs.
Nu rusar de fram mot det okända. Glittrande stjärnor spelar runt dem. Människorna − de längtar tillbaka till det som en gång var Jorden. Eller kan det finnas en annan värld?
Stockholms stadsteaters jubileumsfirande kulminerar med Harry Martinsons stora rymdepos Aniara. Premiär på Stadsteaterns 50-årsdag idag, den 21 oktober. I en ny dramatisering av Lars Rudolfsson och med nyskriven musik av Kleerup. Lars Rudolfsson, som även står för regi, har tidigare haft stor framgång på Stockholms stadsteater med sina uppsättningar av Peer Gynt, Kalevala och Tolvskillingsoperan.
Jag skulle allt bra gärna velat vara där ikväll. När jag läset Aniara på gymnasiet blev jag så tagen av den att jag la till Aniara som mitt fjärde förnamn. Vad jag hört hittils från den tycker jag låter väldigt bra, även om jag är övertygad om att den första upplevelsen av att läsa den knappast kan överträffas.

Inga kommentarer: