tisdag 8 januari 2019

Ris a la Malilda

Jag brukar alltid göra en stor laddning risgrynsgröt och frysa in i portionspåsat i december. Sedan kan jag värma den och äta som den är eller använda i saffranspannkaka, ris a la Malta och annat gott.
Hur det fick det namnet är lite roligt för givetvis är det ingen maltesisk rätt. Det tros vara en förvanskning av danskans Risalamande, som kommer från franskans Riz à l’amande [ris med mandel]. Det kan också komma ifrån att ris à la Malta förr och i vissa recept fortfarande innehåller apelsin . Uttrycket à la Malte (eller maltaise) betyder bland kockar  att något tillagas med apelsin eller apelsinskal. Les maltaises är en apelsinsort från Malta. Det sägs bero på att att riddare av Malta brukade skicka hem små söta apelsiner till sina europeiska furstehus och dessa med hamnade sedan hos franska kockar och gourmetrestauranger.

Insåg nyligen att jag inte skrivit mitt recept på sådan, så gör det nu när jag precis gjort min variant av sådan av årets sista portion risgrynsgröt. Så här gör jag
Ris à la Malilda 1 port
Blanda
1 port risgrynsgröt (gjord i mikron som längst ned detta recept)
1/2 dl vispad grädde
1 msk florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
hacka i även skållad mandel
Servera med
Varma björnbär, hallon e dyl

Inga kommentarer: