söndag 17 juni 2018

Smultron och kirskål (autoimmunt och glutenfritt)

Det är helt galet hur mycket jordgubbar och smultron det finns! Har satt smultron som marktäckare så kan plocka en hel liter smultron (o tidiga jordgubbar) var dag. Faktum är att jordgubbar säljs för 20:-/l så undrar om det kommer finnas några kvar till midsommar. Mina smultron är också väldigt stora; som jordgubbar nästan; kolla!
Härom dagen plockade jag l l vardera av just smultron och späd kirskål så då var lunchen är kirrad! Jag började med att göra en autoimmun och glutenfri  kirskålspaj med parmigianno
som du gör en form (4 port) av så här
Sätt ugnen på 250°C och knåda ihop
1/2 tsk salt
1 1/2 dl rumsvarm kokosolja
(ev 1 1/2 dl varmt vatten)
Tryck ut i smord form och förgrädda i 225° tills det fått lite färg ca 5 min.Värm
en klick kokosolja
i stekpanna ta bort stjälkarna, riv i mindre bitar och skölj
1 näve kirskål
och bryn  med
pressad vitlök
riven ingefära
en nypa gurkmeja
så den får lite färg. Lägg i pajskal och riv över
parmigianno (parmesanost)
ca 1 dl hackad dill
1/2 tsk salt svartpeppar
Skiva på några färska tomater och grädda i ytterligare ca 10 min och avnjut 
Om du inte vill göra den glutenfri byter du bara ut
mandelmjöl och psylliumhusk mot vanligt vetemjöl
Till dessert gjorde jag enkel Antiinflammatorisk smultron- o rabarberröra med vanilj, kardemumma, kokosolja o glass


Skalade och skar
rabarber
i bitar i ett fat jag sedan malde
kardemumma
över och 
vaniljsocker
kokosolja
Körde i micron 2 minuter och serverade med smultron och glass

Inga kommentarer: