måndag 18 juni 2018

Konstnärskap som passar ihop (dekonstruktion och relationell konst)

Tjörnedala konsthall visas nu tre konstnärskap som verkligen passar bra ihop! Det var i lördags det var dags för vernissage för tre utställningar som går osedvanligt väl ihop.. Det är danske Per Mølgaard, som bor här i trakten och visar ett sommarlätt måleri, Malmö-konstnären Charlotte Walentin, som visar dekonstruerade textila verk och silversmeden Ebba Huberyc.

Vid vernissagen fanns alla tre konstnärer
närvarande och Susanne intervjuade
dem alla om verken de visar

Precis innan för entrén möts vi av Walentins UnwovenDub, som också är titeln på ett av verken (se nedan). Dub är en musikstil där gamla inspelningar mixas ihop till nya helheter och unwoven relaterar till att det tidigare vävda ovävs,
Hon arbetar med att först måla textilier och sedan dekonstruera dem genom att, som med titelverket, använda trådarna som varit vertikala i ena delen av verket och de horisontella i det andra. 
En spännande process där själva dekonstruktionen är en relationell metod inom samtidskonsten där något nytt och oväntat skapas av vad som varit välkänt. Jag citerar ett paper från Linköpings universitet för att förklara närmare: "Dekonstruktioner av kultur från dåtid brukar artefakter från dåtidens kultur på nya sätt, de ställer begrepp som konst och historia i fråga och de inkluderar inte heller de alla berättelser eller talar till all publik."
Foxtrot och Brokem Flag
Begreppen kan vara lite luddiga, men samtidskonst har jag definierat tidigare och medan relationell  konst (=relationism) definierades först av fransmannen Nicholas Bourriaud under senare delen av 1990-talet som "konstnärliga metoder som genom en teoretisk och praktisk utgångspunkt bearbetar alla mänskliga relationer och sociala sammanhang, snarare än ett oberoende och privat utrymme." "Konstverket skapar en social miljö där människor träffas för att delta i en gemensam verksamhet, publiken blir alltså aktörer i konstverket och dess skapande, snarare än att konstverket är ett möte mellan en betraktare och ett föremål." för att citera wikispaces.com. Det är m a o som jag gärna arbetar med mina interaktiva verk.
Split
Innan kaféet visar Per Mølgaard, som bor vid Löderups strandbad sedan sju år, stora dukar ljust måleri i olja och pastellkrita med främst sina närmaste som motiv. Mølgaard säger till Ystan att det egentligen inte handlar specifikt om den egna familj, om de tre döttrarna eller sambon, även hon konstnär…
– Det handlar om mina känslor, säger konstnären och tillägger: – Det handlar om måleriet i sig själv.
Brother och Staying
Mølgaard föddes 1969 och är utbildad på Det Kongelige Kunstakademiet i Köpenhamn och undervisar numer på Österlenskolan för konst- och design i Simrishamn. Ystan menar att  Mølgaard ändå är något av en doldis på konstscenen på Österlen, som bara ställt ut en gång i Brösarps konsthall för att par år sedan, och han är inte heller ÖSKG-medlem och jag ska erkänna att jag inte kände till honom tidigare. Är förtjust i flödet och ljusheten i hans måleri som jag f ö gärna vill dra paralleller till Simrishamnsmålaren och Svenskt Tenn-veteranen Maj Ströms bilder.

Innanför Walentin visar silversmeden (och ÖSKG-medlemmen) Ebba Huberyc från Rörum ina smycken i silver och mässing. 

Hon har varit verksam som silversmed i 20 år och som hennes smycken presenteras på Tjörnedala tycker jag att hennes konstnärskap känns helgjutet där hon varierar några teman i flera material på ett spännande sätt.
Hon säger till Ystan att "hon i sitt skapande utforskar en form som hon tillverkar om och om igen. Hon kan inte svara på frågan varför hon gör det hon gör, men den stora utmaningen är att skapa det tillsynes enkla." Personligen skulle jag vilja påstå att hon lyckats med just det.
Tjörnedala konsthalls öppettider är under juni: tors-sön kl 12–16 och juli och augusti: tis-sön kl 12–17. Utställningen pågår t o m 29 juli, så dit och bevittna!


Inga kommentarer: