onsdag 26 augusti 2015

Allt är omöjligt tills någon gjort det!

Igår såg jag SVTs nya serie Sanningen om Nyttigare Mat som jag tycker är oerhört bra.. Särskilt fascinerad blev i a f jag av förlamade Ken Stephenson som "aldrig skulle kunna röra sina ben igen" efter en ryggmärgsskada han fick i en motorcrossolycka 2009.
Precis efter Ken Stephensons olycka fick han ett meddelande 
i en lyckokaka som han sparat. När man läst det förstår
man varför... Det är mitt nya valspråk med nu!
Tack vare dr Susan Harkemas, vid University of Louisville, vision  om att ryggmärgen ska kunna styra rörelse trots att kontakt med hjärnan saknas. Sedan visade det sig att han kan göra mer än de någonsin trott skulle vara möjligt. Han kan t ex böja benet när han kopplat in elektriciteten.
så här höll jag på med mitt vänstra öga flera gånger om dagen
i ett halvår och till slut kunde jag öppna det själv, utan finger
Jag har ju själv en liknande, men mycket mindre, erfarenhet från 1994 av att jag fick upp mitt vänstra öga själv med övning, trots att nerverna som förbinder det med ögat förstördes av blödningarna i min hjärna vid min olycka. Därför behövde jag aldrig göra någon operation.

Inga kommentarer: