tisdag 16 juni 2015

Grönkålschips är båda goda och enormt nyttiga

Härom dagen skördade jag för första gången på kolonilotten!
Väldigt enkelt gjorde mamma Grönkålschips av den så här
Sätt ugnen på på 250°. Tvätta
grönkål
Låt den torka ordentligt (här kan det vara bra med en salladsslunga) och ta bort hårda stjälken i mitten av bladet.
Blanda ihop
rapsolja 

salt (och ev valfri krydda )
Riv ev. grönkålen i lagom stora bitar och lägg allt i en bunken med olje- och saltblandningen och kör runt allt. Lägg grönkålschipsen på en ugnsplåt med papper på, sätt in i mitten av ugnen och sänk till 225°. Grädda i 5-10 minuter, tills det börjar poppa. Ta ut och avnjut goda och nyttiga chips!
Det var grönkålen, som jag fått förodlad som nu var färdig så att jag sedan kunde sätta ut förodlad zucchini och gurka från växthuset på den platsen.

Så gott att jag nästan genast åt upp allt. Tur att det bara är nyttigt på alla sätt och visa. Nu har jag satt fler grönkålfrön och hoppas på ännu en skörd före vintern!

Inga kommentarer: