torsdag 12 mars 2020

Aktörer o underjordiska landmärken i potatistryck

 
Just nu ställer Torsten Jurell ut ett urval av Aktörer & Landmärken i Underjorden på KB ART House här i Simrishamn.
Jurell kommer dessvärre inte tillbaka så jag får inte tillfälle att träffa honom eftersom jag var upptagen med annat och därför inte kunde gå på vernissagen. Utställningen fortsätter dock och visas 29 feb – 21 mars 2020.
Jurell föddes 1951 i Mölnlycke, bor i Stockholm och är även konstnärligt verksam i Kina. Sedan 2007 hyr han ateljé och ställer ut där. I "porslinstaden" Jingdezhen har han varit  verksam sedan 2011.
Torsten Jurell är multimediakonstnär och arbetar, utöver på två kontinenter, i sin konst med så vitt skilda uttryck som skulpturer och reliefer i målat trä, brons, plast, glas och porslin, oljemåleri, broderier, grafiska tryck, foto, ljud-, ljusinstallationer och videoverk.
Jurells porslinsbyster kallar han Aktörer, och de har under senare år stått i centrum för konstnären. I ett omfattande projekt där Jurell brukat marionetteatern som en metafor för världen. Mer om det nedan!
Arbetet att framställa sina aktörer har han utfört i Jingdezhen "porslinets födelsestad",  i sydvästra Kina.
På KB Art säljs även Jurells böcker på svenska/engelska/kinesiska. Han har gett ut ett stort antal om sin konst och även illustrerat till exempelvis Klas Östergren och Jan Fridegård.
  
Jurells aktörer har framställts av olika slag av lera, vilket ger dem olika hudtoner från blekaste vitt till ebenholtssvart, över brunt, rött, gult och olika meleringar i flera nyanser, som de på bilden nedan. 
 
I Jingdezhen bränner han sina (ibland manshöga, men inte här) aktörer i stora ugnar. De som spricker i bränningen lagar han och då blir "Stygnen" till delar av verken.
Tillsammans med aktörerna visas också Landmärken i Underjorden. De är gjorda med den grafiska process som handlar om potatistryck(!)
Bilderna är skurna i potatis, med potatisskalare, tryckta på kinesiskt "rispapper" med tusch och akvarellfärg till en utställning i Sydkorea. Denna visades så också på Röhsska museet sida vid sida med den japanske träsnittsmästare Ando Hiroshiges träsnitt.
  
Jurell skildrar med sina potatistryck 14 tunnelbanestationer på Hjulstalinjen i Stockholm i denna svit på 42 grafiska blad. Dessa potatistryck utfördes i Beijing 2011.Detta som en replik till att Hiroshige på 1830-talet skapade träsnittssviten "53 Stationer på Tokaidovägen", [Tokaido Gojusana Tsugi-no].  
 
På sin hemsida berättar  Jurell "Jag går till marknaden i [konstfistriktet] Caochangdi och köper min potatis.---Med omsorg väljer jag min potatis. Av den skär jag klichéer med potatisskalare och trycker min grafiska svit om den blå tunnelbanelinjen i Stockholm - TUB 3.
Potatistryck är något många gjort som barn men vissa konstnärliga uttryck föraktas dessvärre. Potatistryck står underst, till och med bortom alla nämnbara. [Här håller jag inte med, utan tänker på sådant som pärlplattor bl a, men det är en annan estetik.] De hör, liksom tunnelbanan, underjorden till. Både potatistryck och tunnelbana handlar om kommunikation. Under färden uppstår plötsliga tillfällen att ta vara på." Detta är tankar som verkligen tilltalar mig; att lyfta tekniker som ses som infantila till en högre nivå så att människor får nya perspektiv på dem.
Ystan har slutligen kommit för att göra reportage, där de bl a skriver "Vid sidan av aktörerna fylls väggarna på Norra Rådmansgatan av små tryck. Vid en första anblick kinesiska eller japanska. Men de är i själva verket av Torsten Jurell, som i en svit på drygt 40 grafiska blad skildrat Stockholms tunnelbana. En för varje station".
 
Landmärken i Underjorden höjer åtminstone för mig verkligen statusen för potatistryck i och med att de visar en så enorm hantverksskicklighet.
De grafiska bladen är alla väldigt detaljerade och varje blad (se de två närbilderna av detaljer ovan o nedan!) har t ex varsin liten (potatis)stämpel med stationsnamnen konstnärligt utskurna. Ovan Västra Skogen och nedan T-centralen.
För Stockholm Direkt berättat Torsten Jurell att han, som de flesta konstnärer, är sin egen "chef" och arbetar, utöver rent konstnärligt, med alla delar, som exempelvis allt praktiskt inför utställningarna, hemsidan, kataloger, föreläsningar mm. 
– Att vara konstnär är som att driva ett företag, säger han
För att återgå till Ystans artikel så berättar Torsten Jurell där att han "skapat sina aktörer, porslinsfigurer tänkta för hans obestämbara ’marionetteater’.
– på KB ART House är figurerna objekt. För det är en galleriutställning. Annars, på exempelvis konsthallar, brukar de ingå i vad jag kallar narrstrecksprojektet." Du kan läsa mer om det och se bilder från här.
"Där leds publiken in bakvägen i en slags marionetteater, som samtidigt skapar en föreställning. Med porslinsfigurer som rör sig och är programmerade digitalt. Ibland med en repertoar, ibland med fiktiva iscensättningar.
En slags metafor för hela vår värld, menar Torsten, och för den delen en koppling mellan vår kulturella och historiska värld och Asiens"
"Jag mixar glaserade porslins- och stengodsfigurer med digitalt styrda mekaniska konstruktioner för rörelse, ljus och ljud där betraktaren erbjuds annorlunda visuella ingångar till fantasin." berättar han.
"Mina skulpturer blir tidlösa aktörer-androgyna världsmedborgare. Som verksam konstnär både i en asiatisk- och en europeisk - svensk kontext, får detta skugg-keramiska projekt en poetisk sammanbindande funktion.
I en estetisk annorlunda form - varken svensk eller kinesisk, integrerar jag människans äldsta, urtida formmaterial, leran, med vår tids tekniker för att även beskriva samhörigheten mellan det gamla och nya, mellan det folkliga, tradition och det samtida." Just det gränsöverskridande tankesättet är oerhört lockande även för mig så skulle gärna ha velat diskutera det med honom!
Ofta nämns aktören som en person som agerar på Marknaden. Många gånger helt i egenintresse utan hänsyn till andra kan aktören vara en politiker, ett företag, en grupp, eller enskild privatperson.
 
En aktör kan vara någon som iklär sig en roll, som gestaltar och utför något i ett visst sammanhang. Det kan vara en skådespelare som gestaltar en roll som ligger bortom skådespelarens eget liv.
Aktör är även ett begrepp inom filosofi, där aktören tar hänsyn till alla människors bästa. Alltså motsatsen till marknadens aktörer.
Några stora grafiska blad är hängda som traditionella kinesiska verk, med bambustavar i över- och underkant.
I det ljusa och luftiga galleriet gör sig Torsten Jurells verk väldigt bra och det vore spännande att vid tillfälle få uppleva hans marionettteaterverknarrstrecksprojektet.
Potatistrycken och de keramiska aktörerna kommunicerar med varann över tid och rum; uråldrig keramik och potatistryck om något så modernt som t-banan.
"I mitt skapande möts bilden av vad som 'synes vara', själva 'illusionen' och vad som verkligen är." Torsten Jurell
Sista orden citerar jag åter Ystan:"Så det är inte för mycket sagt att säga att de internationella intrycken är många, trots att kullerstensgatan är smal där i vårt Simrishamn. Den kliver numera ut ur skuggan av Sankt Nicolai" Ja, där hittar du KB ART HOUSE, Stora Rådmansgatan 8, 272 31 Simrishamn! 
Torsten Jurell visas 29 feb – 21 mars 2020
Öppettider: tors - lörd, kl 13 – 15:30
Andra tider kan reserveras, ring 070 033 4893
Facebook: kbartsweden

Inga kommentarer: