fredag 7 december 2018

Österlenska hjältinnor

Just nu visas journalisten Torun Börtz foton av sina lokala hjältinnor på Österlens museum under titeln Local Heroines.
Bland Börtz dussin hjältinnor finns konstnären Maj Ström, som du kan se nedan i dubbel upplaga.
I Österlenmagasinet berättar Börtz så här:
" Titeln syftar på de färgstarka, kreativa och tongivande kvinnor, som man hittar både inom kultur och näringsliv på Österlen. I sitt jobb som lokalreporter har Torun Börtz träffat många av dem och fascinerats av deras drivkraft och passion. Idén att porträttera kvinnor som på olika sätt representerar Österlen kom till henne en helt vanlig dag på jobbet.

-Jag var i Rörum och intervjuade Marie och Gustav Mandelmann. Jag tror det var inför premiären av deras TV-serie. Under samtalet såg jag för mitt inre ett porträtt på Marie. Det skulle tas genom ett frostigt växthusfönster. Så mycket visste jag. Nu var det här mitt i sommaren och lät sig inte göras, men tanken på bilden ville inte försvinna och ett frö till ett större porträttprojekt hade såtts. Torun funderade på hur hon skulle avgränsa urvalet och bestämde sig för att porträttera kvinnor som är verksamma på Österlen.
Utställningen pågår t o m 8 februari.

Inga kommentarer: