måndag 11 juni 2018

SoMRiSHaMN - Sommarkonstrundan i Simrishamn


För att sprida konstnärligheten över Simrishamn på Österlen bjuder ett antal konstnärer i Simrishamn i år in ortsbor och turister till en sommarkonstrunda. På seminariet KonstnärligInnovation den Lokala Tillväxens Viktigaste MekanismTjörnedala konsthall i påskas fick jag mig några tankeställare som lett till flera idéer.

Det var framför allt Linnéuniversitets Hans Wessblad, som fick det att börja röra sig i min hjärna när han talade om hur Konstrundan ”måste utvecklas för att fortsätta vara relevant och fortsätta ha publik även i framtiden. Han talade om att Konstrundans geografiska område är så gigantiskt att det är närmast nödvändigt med bil och att det närmast är omöjligt att kunna uppleva hela utan snarare delar av den. Han talade också om att flera byar, som t ex i Smedstorp och Maglehem, har sina egna tätt sammanknutna rundor som konstnärer och bybor samarbetar kring och gör till en helhetsupplevelse, som skapar nödvändigt mervärde för besökarna.
Det har vid många andra tillfällen talats om viljan att sprida evenemang under året och förlänga säsongen för turister här på Österlen, vilket t ex Österlen lyser är ett exempel på. Som konstnär tänker jag att det är tråkigt att inte fler konstnärliga evenemang sker just under den riktiga turistsäsongen efter midsommar. Under Konstrundan hade jag en besökare som framförde önskemål om en Sommarrunda just då, så när jag diskuterat det med kollegor här i Simrishamns beslutade vi om att hålla öppet för en provomgång av




4 h om dagen hälsar vi allmänheten välkomna att besöka våra ateljéer och jag återkommer med fler detaljer om vilka fler som håller ateljéerna öppna men så här långt är ni välkomna till:


Liu Lifen, på KB art, Stora Rådmansgatan 8
Maj Ström Galleri Tillfället Lilla Rådmansgatan 3B 
Ann-Margrete Clarén Ateljé,Lübeckergränden/Bergengrenska gården

Eva LarsenLarsen Design, Storgatan 4, 2 tr. 
MalinMatilda Allberg Ateljé Vipan, Linnégatan 5

samtliga i Simrishamn stad!!

Varmt välkomna!!!

Inga kommentarer: