måndag 23 januari 2017

Mindre behaglig generalrepetition

Som jag kanske nämnt skulle jag idag äntligen till Malmö för att få göra ytterligare en koloskopiMAS pga den prolaps som blivit följden av att två (tack och lov godartade) polyper (som opererades bort i juni vilket konstigt nog förvärrat mina problem) spärrat vägen i min tjocktarm. Jag fick den tiden genom MAS redan innan mina magproblem förvärrades så jag knappt får behålla något jag äter, i november.
 Fontänen Treenighet av Bjørn Nørgaard
pryder torget vid Triangeln
För att försöka reda ut skälet till min "intolerans för det mesta" och förhoppningsvis kunna åtgärda det skickade även min husläkare in en remiss för koloskopi. Jag har ju gjort alla möjliga blod- och avföringstester som inte visar på någonting och äter dessutom numer allt både laktos- och glutenfritt, men inget hjälper. Jag fick därför en ny tid för dessa kompletterande undersökningar och jag, mitt spån, trodde att tiden bara var tidigarelagd samma dag. Efter att ha fastat och laxerat, samt sovit hos Maja i natt eftersom jag skulle vara där redan kl 10 hittade inte sköterskan i receptionen mig och det visade sig att min tid är först 23 februari. Snacka om att jag känner mig dum, som dessutom behövt resa i onödan!
Laxering med 2 x 2 l vidrigt smakande pulver upplöst
i vatten. De sista 2 vid 5 på morgonen
Sköterskan kollade om det skulle finnas någon möjlighet att jag skulle kunna klämmas in, men tiden jag haft kl 13 var förstås redan upptagen, liksom alla andra tider med idag. Hon tyckte jag tog det väldigt bra, när jag bara konstaterade att jag får lov att gå och äta lite frukost och åka hem igen, efter denna "inte särskilt behagliga generalrepetition". 

Snopet; frukost med cappuccino och smoothie
efter denna generaloperation...

Jag får ju inte behålla så mycket så det fick bli en smoothie, som ju nästan är som mina dagliga näringsdrycker (fast med laktos). Det tog inte ens 10 minuter innan det kom ut "den naturliga vägen", så tur att både Barrista och Espresso House har fina avgiftsfria toaletter (och tack och lov att det inte blev expressbehov där ingen toalett fanns)!
Tog det lugnt efter MAS och gick runt och beundrade ett grått januari-Malmö som jag ändå försökte avnjuta trots min pinsamt skamliga belägenhet. Känner mig så korkad som var så övertygad om att original-tiden bara utökats ett antal timmar för att den kompletterande undersökning skulle hinnas med. Bedrövligt klumpigt av mig att inte kolla noggrannare och det får aldrig ske igen!
Jag sa igår att det skulle bli så skönt efter att undersökningen är gjord och nu får jag lov att göra om hela proceduren om 1 månad. Då kommer jag dock att åka direkt hemifrån på morgonen så jag slipper störa Maja en gång till.
Mamma köpte och har tipsat om fantastiskt entusiastiska tyska forskaren Giulia Enders, som även var med i Skavlan härom året, bok Charmen med tarmen, så läser den och det funkar, tack och lov, suveränt för mig att läsa nu när jag är fri från medicin!
SIN, som jag först trodde visade söder och norr (och
som därför gjorde mig väldigt förvirrad) är egentligen
den nautiska förkortningen av Simrishamn!
Så skönt att komma hem igen efter detta "skitnödiga" äventyr! 

Inga kommentarer: