lördag 19 april 2014

Försommar, tryffel och påskalamm

Kanske du tycker jag överdriver och att det nu bara är vår i april. Har man som jag bott större delen av livet i Norrlands inland så definieras dock försommaren av att gullvivorna blommor. Det brukar de nämligen sällan göra före juni, eller tidigast i slutet av maj, som de senaste två åren.
 

Igår la även en klasskompis från grundskolan utan en helt fantastiskt livsbejakande film med Påskalamm helt i min smak. Alltså som hoppar, skuttar och är alldeles bedårande levande. Lammet ovan kommer ur filmen, men den kan jag inte visa, utan lånar en annan från Youtube! Är de inte helt bedårande sötnosar?!
Så glömde jag ju tidigare fota de fantastiska hassel-plantorna med tryffelsporer som nu säljs på Apotekarns. Något tryffelsvin ingår dock inte, men med en enda planta ska det väl inte vara för svårt att hitta själva tryffeln...

Inga kommentarer: