fredag 19 oktober 2012

Härlig höst

Just igår var det en riktigt härligt solig och varm höstdag.
Efter gårdagens regn var dessutom det mesta av snön, som kom härom dagen, borta, men inte riktigt all.
Efter minusgrader får trädens löv extra färgrika blad, som är en riktig njutning att se när man har det torrt.
Rönnbären, som trastar och sidensvansar vräker i sig och sedan blir som tokiga av eftersom de jäst är färgklickar som lyser upp. Fast det ibland känns som att vara med i Hitchcocks Fåglarna när det dunkar berusade fåglar mot fönstren.
Härligast är solen, som vågar sig fram
och de gula mattorna av höstlöv
liksom gatornas praktalléer.
I Frösöbacken ryker det av snön när den smälter i solen!
Då tog jag tillfället i akt att plantera ut mina klematisar i rabatten så att de ska överleva vinterns kyla.
Eftersom min fjärilslavendel också fortfarande är vacker så satte jag ut också den. Eftersom rabatten är mot söder och med en stenkant på ena och huset på andra sidan bör det ju bli ett så gott klimat att den bara överleva, Hoppas jag i a f!




Inga kommentarer: