måndag 13 juli 2020

Blå jubileum med tryck och objekt

Vad jag gillat mest med Carl-Johan Blomquists konst är hans experimenterande med såväl material som tekniker. Att vad som ser ut att vara naturliga material visar sig vara väldigt noga utförda grafiska tryck som monterats med helt nyskapade metoder.
Bilden nedan ser t ex ut som björkstammar med näver på en rostig metallplatta men är i själva verket objekt av grafiska blad monterade på kartong.
– Jag tycker om när det blir en tredimensionell upplevelse, säger han till Ystan.
Utställningen är dels ett 30-årsjubileum för Galleri Blå och dessutom fyller själv 50 år, läste jag mig till i Ystan
Dessa fyra tryck påminner lite om mina Svarta Hål, men Carl-Johans tanke är säkert en helt annan, som jag dessvärre aldrig tog reda på. Troligen något mer abstrakt...
- Jag jobbar helt abstrakt, är intresserad av ytor och strukturer. Gamla rostiga plåtar eller mönster som uppstår i naturen inspirerar mig. objekt av bräder och metall som han kombinerar med sina tryck.---Jag tycker om när det blir en tredimensionell upplevelse, säger han.
– Jag tänker att det kan vara mikro- eller makrokosmos, säger fortsätter han till Ystan.
Jag känner ju Blomquist eftersom vi båda är verksamma som konstnärer på bl a grafikverkstan i Malmö och jag har varit besökare av galleriet länge, men jag visste inte att vi är nästan exakt lika gamla. Det insåg jag dock när vi fick varsin artikel i Ystan på våra respektive 50-årsdagar nyligen.
Jag såg hans utställning på hans födelsedag i tisdags när den firades där tillsammans med mamma Marja-lena och flera vänner och kollegor. Det var oerhört trivsamt att även lära känna Carl-Johan på ett nytt sätt + flera av hans vänner.
Carl-Johan har en egen grafikpress, som tidigare ägts av Gerhard Nordström och stått i Danmark,. Det sägs att Edvard Munch ska ha tryckt på den när han var i Danmark.  
Verkstaden med pressen i är fantastiskt och doftar underbart; kolla på de härligt etsade kopparplåtarna! Har faktiskt blivit lovad att få komma dit och trycka, vilket jag verkligen sert fram emot.
Det var fadern, målaren Rolf Blomquist som öppnade galleriet i Gärsnäs år 1990 när familjen flyttade från Arboga till Österlen. också han kombinerade sitt konstnärskap med utställningsverksamheten precis som Carl-Johan tidigt började göra med.

Till följd av pandemin öppnade Galleri Blå sin utställningssäsong först till midsommar, och då med verk av Carl-Johan själv.
– Vi tyckte det passade bra att jag hade en egen utställning det här året när jag fyller 50.I år visar man sammanlagt tre utställningar på Galleri Blå, förutom Carl-Johans egen blir det två samlingsutställningar med ett 50-tal utställare.
Detta är sistas veckan för utställningen så skynda dit! Öppet alla dagar kl 12 - 17

Inga kommentarer: