onsdag 8 juli 2020

Liekvinnan slår världen mer häpnad

Farfar lärde mig att slå med lie för så där 40 år sedan. Jag tyckte det var så kul att jag bara fick göra det vid ett tillfälle dock. Tyckte det var så kul att han var rädd att jag skulle leka med lien o göra den slö. Oförståeligt; jag var ju tio år och skulle aldrig göra nåt sånt framför lillasyster.

Att det tog hela 6 år innan jag kom på att det finns en lie. Avskyr ju att klippa gräs o det brukar ta 1 h eftersom det är så bökigt med alla planteringar. Slå Med Lie gick bara på 10 min; minst lika kul som jag minns det också (men på så kort tid blev det inte mycket träning egentligen. Tog riktigt bra på skuldror o bröstrygg känner jag dock nu)!
Håll i pinnarna, inte i skaftet och "svinga" mer! Det går efter mer träning. Bra jobbat det finns många tekniker; det du beskriver är som farfar lärde mig, TaiChi-teknik enl Slåttergubbens on-linekurs men jag jobbar mer dynamiskt o utgår från bålmuskulaturen
Det går som en dans med TaiChiMetoden, som farfar lärde mig. Med den och en vass lie är det som att smeka av gräset att slå med lie. Älskar den; det går snabbt och är så smidigt att komma åt.
Uppenbarligen har jag lyckats inspirera odlande vänner med; toppen!  Följ gärna on-linekuren här!


Inga kommentarer: