söndag 5 augusti 2018

Uppgraderad Curryrostad blomkål ur Happy Food

I lördags föreläste journalisten och författaren Henrik Ennart om sin (och Niklas Ekstedt) bok Happy Food (som jag skrev om i maj) under Österlen muséets evenemang Framtidens trädgård. (Köpte även honung där.)
Jag hade läst hela boken innan och inför föredraget testade jag att uppgradera Niklas Ekstedts recept på Curryrostad blomkål ur Happy Food till riktigt autoimmun genom att tillsätta ekologisk citronzest, färsk ingefära och vitlök med curryn (innehållande gurkmeja), kokosolja och rostad mandel. Det blev nog dessutom än godare (och jag fick en virtuell applåd på Instagram av Niklas Ekstedt för det)! 
Curryrostad hel blomkål och mandel 
Jag satte ugnen på 200°C, tvättade 
blomkålshuvud 
i kallt vatten och torkade det. Blandade 
3 msk kokosfett 
2 msk curry 1
⁄2 msk salt 
och gned in blomkålen med kryddblandningen och la det på en ugnssäker form. Rev 
skalad färsk ingefära
vitlöksklyfta
1 ekologisk citronskal
över och bakade i ugn på 175° tills blomkålen var mjuk i mitten, använd en provsticka eller en liten smal kniv, vilket tog 20-30 min. (Om den tar för mycket färg innan den är klar täck med aluminiumfolie och sänk ugnstemperaturen till 150°C.) Rostade 
2 msk grovt hackad/flagad mandel  
i en torr panna och serverade på toppen av blomkålen och med surkål och pumpakärnor till
Föredraget innebar inte särskilt många nyheter för mig men det var ändå kul att lyssna och få boken signerad.  Vill även nämna att eftersom en mig närstående person som hela livet varit hälsosam med kost, träning och annat ändå fått hjärtproblem, vilket han ärvt från sin far. Han är bitter över det men jag försöker överbevisa honom genom att visa all forskning som visar att genetik övervinner livsstil i många fall men att han tack var sitt hälsisamma leverne får bättre livskvalitet och slipper andra problem hans gener ”programmerat för”.
Vill också. tipsa om bokens Antidepp-diet, som du ser på bilden ovan och om det viktiga förordet nedan.
I boken står det hur svårt det är med desserter utan socker, men det håller jag verkligen inte med om. Efter blomkålen mixade jag ihop en fantastisk autoimmun Mango och banan"glass" av enbart halvtinad
mango 
banan
och
som jag dekorerade med ett
färskt myntablad
Hur enkelt och gott som helst och banan ger inte bara konsistens utan även tryptofan som omvandlas till serotonin på natten. Återkommer säkert med fler uppgraderade recept!









Inga kommentarer: