söndag 12 augusti 2018

Levnadsglädje på Tjörnedala konsthall

En riktigt lekfullt färgsprakande utställning visas nu på Tjörnedala konsthall. 4/8-16/9 kan du se konst av Åsa Wrange och färgernas mästare KG Nilson.
Genom glaset syns KG Nilsons oljor på duk vid namn Dans l,
Dans ll
Rummen, Uno, Duo Treo och Quattro
I en utställning som måste vara ett paradis för lekfulla barn visar Wrange, som utbildades  som grafiker Forum (nuvarande konsthögskolan) i Malmö, lekfulla modeller i trä och skulpturer i brons liksom en hel del måleri i olja. 
Träflicka i asp, Observatör med Historia i brons, 
Förväntning i brons, Uppåt-Neråt i brons, Uppgång och
längst bak skymtar KG Nilsons olja på duk Landskap

– Det blir till psykologi, husen är slutna, men det finns springor, något kan läcka ut, säger Åsa Wrange till Ystads Allehanda.
– Jag började som grafiker och gick sedan över till skulptur i mitten av 90-talet, berättar Åsa för Österlenmagasinet.
Hus i Terräng och Lådbil  i plywood och Chassi i masonit
-Jag söker mig fram genom olika material, har provat på betong och jobbat med marmor, men just nu blir det mycket trä.  
– Det har blivit allt mer måleri på senaste tiden, men jag har inte visat så mycket av det tidigare. 
 Brygga med Bodar i furulist och Båthus i plywood
Just att så mycket målneri visas på Tjörnedala känns därför nästan lite högtidligt och det känns tråkigt att jag inte kunde vara med på vernissagen. 
Observatör med Historia, Förväntning, Liten Bil i
plywood, Pojke o brons och Uppåt-Neråt ur ny vinkel

  – Jag gestaltar det som jag har påverkats starkt av genom livet, beskriver Åsa vidare i Österlenmagasinet.
-Jag börjar skapa utifrån en grundidé som jag försöker hålla öppen under processen för att se vad som händer längs vägen.
Överblick med Åsa Wranges verk med oljemålningen
Galonis i fonden och dito Rallaros till höger
Min personliga glädje över främst träverken härrör sig troligen från den hänförda känslan av att befinna mig i tomtens verkstad som den framställs på julafton i TV.
ÖSKG-konstnären  Karl Gustaf  Nilsson är tidigare professor i grafik  vid Kungliga Konsthögskolan, han undervisat i färglära på Konstfack och skrivit flera böcker som används inom undervisningen på många konstutbildningar.  
Han är numer bosatt i Bästekille, där många verk i  utställningen gjorts liksom från Slussen i Stockholm, där KG Nilson fram till relativt nyligen målade i Anders Zorns tidigare ateljé.
Precis som min tidigare konstlärare Carl Olof Tronje fascineras  KG Nilson av kartor och jobbar med väl avgränsade färgfält, vilka påminner om åkrar, vägnät eller andra element sedda ur fågelperspektiv.  

Vad är det som är så speciellt med kartor?  undrar Ulf  MårtenssonYstads Allehanda och får till svar:
 -Överblicken. Man kan utläsa en hel del av en karta, man kommer inte ner på individnivå, säger han. 
Om du vill ha en färgkick så lyd mitt råd o besök Tjörnedala konsthall senast 16/9!

Inga kommentarer: