fredag 25 maj 2018

Svavelosande hårdhandskar mot krussjuka på prunus

Nu är det nog! Trots samplantering med vitlök har jag fått krussjuka i olika hög grad på alla mina prunus och min Pan Tao är värst drabbad.
Jag har en hel del kart, särskilt på nektarinen, så för att träden ska orka bära frukt till mognad har jag sprutat med Kumulus DF Panic.
 
Det är ett svampmedel bestående till 80% av svavel.
Jag äter ju själv svavel.tillskott som är väldigt bra för mitt skelett, hud och muskler så därför känns det inte så farligt. Särskilt inte med tanke på att blommorna bara precis knutit sig till frukter så att det inte bör påverka så mycket.
Därför tar jag nu i med hårdhandskarna och sprutar med svavel. Hat massor med nektariner, biggaråer, plommon och även några PanTao som jag hoppas kommer att växa sig stora och smaskiga!

Inga kommentarer: