fredag 27 april 2018

Rabarbersviss (nästan som "Easter mess")

Min förtjusning i rabarber är omvittnad och nu tittar årets redan upp så då är det dags att göra slut på fjolårets infrysta. Testar därför en egen variant på Easter mess som jag hittade i Buffé.
Jag väljer dock att kalla den Rabarbersviss eftersom påsken är över nu o den brittiska desserten Eton mess inte känns så aktuell, fast den inte är olik vår svenska marängsviss. (Originalreceptet av Eton mess varvas grädde med maränger och färska bär så här, men) jag använder vårlik rabarber och pistagenötter! Dessutom byter jag sockret mot agavesirap och råsocker.
Jag började kvällen innan med att baka maränger (av frysta äggvitor) enl Go'kvälls Jespers marangskola så här:

Klassisk (fransk) maräng
Sätt på ugnen på 150 grader. Vispa
100 g äggvita
1 tsk pressad citron
tills det börjar skumma. Strö ca ¼ del av
agavesirap enl avsmakning
och fortsätt vispa. Strö ytterligare ¼ del och vispa tills ett styvt marängskum bildas. Strö på resten av sockret och fortsätt vispa ett par minuter. Spritsa upp önskad maräng. Grädda marängerna i ca 5 minuter och sänk temperaturen till 100 grader. Fortsätt grädda i ca 1 ½ timme tills marängerna blir torra.

Så dags för rabarberkompotten (men som även kan göras med honung som här). Ansa och skiva 
300 g rabarber, (alt använd som jag fryst redan ansad o skalad). Lägg i en kastrull tillsammans med 
1 dl vatten (behövs ej med fryst)
agavesirap enl avsmakning alt. 3/4 dl råsocker 
Koka ihop till en kompott ca 10 minuter. Blanda 
1/2 msk potatismjöl 
med lite kallt vatten 
och rör ner i krämen, koka ytterligare några minuter. Låt svalna helt. 
Vispa 
3 dl vispgrädde 
Kör
3/4 dl skalade pistagenötter 
ca 12 maränger 
i en mixer
Varva rabarberkompott, grädde, pistage och krossade maränger i portionsskålar eller på ett stort fat. Garnera med 
färsk mynta 
Avnjut gärna efter en stund i kylen!








Inga kommentarer: