söndag 1 april 2018

#HöraSamman

Mina planer om interaktiva tecknings-projektet #HöraSamman sattes på undantag på Konstrundans premiärdag, långfredagen i och med att så mycket annat skedde. Igår deltog därför hela tre besökare i det och du kan se deras samhörighetsporträtt här!
Min tanke med #HöraSamman är att uppmärksamma folk på hur viktigt samhörighet verkligen är för oss människor, vilket jag även tagit upp tidigare. Jag ber därför de besökare som vill delta att berätta sina tankar om just samhörighet för mig. Det kan vara ett ögonblick då de själva känt djup samhörighet eller andra tankar om det. Samtidigt som de berättar får de titta in i web-kameran i min dator, som jag filmar dem med.
På så sätt lockas ett eftertänksamt, fridfullt och glatt uttryck fram i deras ansikte, som jag hoppas att de sedan bär med sig ut i Verkligheten när de lämnar mig. När de gjort det tittar jag igenom filmsekvensen och fryser en bild som jag tecknar av med tonad kol.
Att jag sedan flera år gärna arbetar med interaktiva verk handlar dels om en önskan att inkludera och aktivera besökarna, om att finna ny inspiration och att ha något kreativt att sysselsätta mig med de stunder då ateljén är tom på besökare. Med #HöraSamman tilkomer också nivån att locka fram en behaglig känsla hos besökarna som de sedan bär med sig och sprider i Verkligheten (bortom Ateljé Vipan). Jag hoppas också att det ska fungera lite som signalsubstansen oxytocihn, som sprider sig i omgivningen och påverkar alla i närheten av den som utsöndrar det av välbehaget vid t ex massage eller amning, men det finns det (förstås) inga vetenskapliga belägg för. Inte än i a f; kämpar på det!
Låter det spännande? Välkommen också att besöka mig i ÖSKGs ateljé 75 finns på Linnégatan 5, precis invid Jonebergsparken (den med ankdammen) i Simrishamn! Hos mig kan du nu också se min 3D-utskrift Utopiskt Implantat för Framtidensom jag glömde hemma ända tills en besökare pratade om att han vill köpa en 3D-skrivare.
Jag håller, som alla andra av ÖSKGs öppna ateljéer, öppet 30/3 - 8/4; lör, sön och helgdagar kl 10–18, vardagar kl 13–17. Och i Ateljé Vipan kan du också se MÅLERI, EMALJER, GRAFIK, VIDEO-VERK och GJUTNINGAR. Varmt välkommen!

Inga kommentarer: