fredag 22 juli 2016

Rabarberchutney (och lite mer om oxalsyra)

Jag har nu skördat den sista rabarber jag tänker använda i år, men jag har sparat flera stänglar så att det kommer nästa åt också. Det kan tyckas sent då det påstås att rabarber bör skötas före midsommar pga oxalsyrahalten, men som jag berättat tidigare kan den neutraliseras genom att tillsätta mjölkprodukter och spenat, som också innehåller det, förvälls i ca 1 min och låter den rinna av för att bli av med den.
Läser dessutom i DN (där många fler tips om rabarber finns med) att chutney sällan äts i större mängder, vilket innebär att oxalsyrahalten inte bör ha så stor betydelse. Dessutom förvälls den inte bara utan kokar i 29 min. Blev nämligen bjuden på just Rabarberchutney på Gotland och de är så vansinnigt gott att jag bara måste göra sådan när jag nu ändå har så mycket rabarber kvar än.

Rabarberchutney
Skala eventuellt
500 g rabarber
och skär i mindre bitar. Skala och finhacka
1 gul lök  
2 vitlöksklyftor
Skölj, kärna ur och finhacka
1 röd chilifrukt
Lägg rabarber, lök och chili i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt
3/4 dl honung  
2 msk (rödvins)vinäger  
1 tsk salt
Härliga färger va?
Låt koka på svag värme ca 20 min tills chutneyn tjocknat något. Smaka av med 
1 msk färskriven ingefära  
och häll upp på burkar. Förvara chutneyn i kylskåp. Gott till stekt eller grillat kött eller kyckling.

Inga kommentarer: