lördag 21 september 2013

Internationella smaker

Idag är det sista dagen som den internationella matmarknaden pågår på Stortorget.
Tysk Apfelstrudel
Jag var (givetvis) där härom dagen, men blev lite besviken eftersom jag inte alls tycker att det var lika gott som när man äter de olika rätterna i deras hemländer eller på en bra restaurang.
Franskt, italienskt och till höger väldigt god tysk ramslök
som jag (dumt nog) undrade om den var gotländsk...
I och för sig inte alls konstigt med tanke på att det som serveras knappast kan vara särskilt färskt med tanke på att den internationella matmarknaden reser runt i hela Norden och att det är långt från t ex Grekland och hit för leverans.
Holländsk och grekisk matkultur sida vid sida
Det är verkligen gott med små smakbitar, men de Baklavor vi köpte med oss från det grekiska ståndet var både torra och med alldeles för lite honung till jämfört med de jag ätit tidigare.
I den australiska barbacuen åt vi lunch. Hamburgare med krokodil, känguru, kamel och gourmetburgare. Det var riktigt gott, men ingen nyhet för oss. När restaurang Captain Cook öppnade i Östersund i november 1993 hade de just sådana burgare på menyn eftersom de satsade på ett Australiskt koncept.
Australiska gourmet-, krokodil- och känguruburgare
Vi åt det gärna, men det var inte så populärt så nu finns det inte längre på deras meny, som snarare är som en vanlig pubmeny numer. Det tyckte killarna i ståndet var intressant att höra om och jag hoppas att de kommer att besöka Captain Cook!
Det är tråkigt med rapporterna om salmonella på matmarknaden, men egentligen ingen överraskning med tanke på hur mycket kyckling som serveras där och hur stora riskerna för just det är om man inte är noga med tillredningen. Nu har jag fått veta att det var spansk korv som var smittkällan och fläsk är ju lika viktigt som kyckling att tillreda ordentligt!
Härom året köpte vi en hel del Brittisk fudge och första biten var väldigt god, men resten blev bara för mycket, så i år var det inte svårt att motstå dem.
Det var inte så mycket folk ute när vi var där, men jag är övertygad om att många är nyfikna och kommer att uppleva internationell matkultur. Även om det är en torrare och tråkigare variant av den än man får i själva länderna.
Jag hoppas dock att inte fler blir sjuka utan att samtliga stånd kommer att vara noggrannare med mattillredningen efter upptäckten av salmonellan! Det är verkligen synd om det stoppar folk från att uppleva god internationell matkultur! 

Inga kommentarer: