fredag 6 december 2019

Brysselkål 2.0 (med bl a parmigianno)


Här är ett fantastiskt gott recept på
Brysselkål 2.0
Sätt ugnen på 225 grader.
Skär bort roten på och dela
400 gram brysselkål
på mitten och lägg den i en smord ugnsfast form.
Ringla
Oliv eller ramslöksolja
(flytande/upphettad honung enl smak glömde jag helt...)
grovhacka
1 dl valnötter/ hasselnötter 
Strö så över
Ett par nypor flingsalt
Färskmalen svartpeppar
1-2 msk balsamvinäger
Skal av 1/2 citron
50 g färskriven parmesanost

Blanda runt lite i formen och ställ sedan in i ugnen i ca 25 minuter. Servera gärna med protein och
en klick creme fraishe med t ex citronzest, senap, färska kryddor e dyl.


Resten av  min brysselkål kokade jag Krispig brynt brysselkål  
i benbuljong
tills den precis mjuknat, va 3 min. Hällde så av o sparade vattnet.
Hettade upp och brynte
En klick smör/ghee
i en stekpanna och fräste brysselkålen runt om så att den får en lite krispig yta. Riv över Parmesanost 
citronskal och pressa över citronsaft.
Rör om och häll över brysselkålen i en skål inför servering.

Servera som ovan. Jag åt med sardeller i smulade ädelost över; supergott!

Inga kommentarer: